RPH Minggu 39
Rancangan Pelajaran Harian ~ 22
September ~26 September 2014
Tarikh
|
22 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
motif ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Mengaplikasikan
prinsip dan asas rekaan serta menghasilkan motif flora pada ukiran kayu
dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan motif ukiran kayu
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung karya menghasilkan motif ukiran kayu.
2.
Pelajar
menghasilkan motif ukiran kayu berdasarkan spesifikasi yang diberikan oleh
guru.
3.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan motif ukiran kayu.
4.
Persembahan
karya pelajar
5.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa menghasilkan karya
tersebut.karya yang dihasilkan juga agak memuaskan.
|
Tarikh
|
22 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tekat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
sejarah dan perkembangan seni tekat.
2.
Memahami
fungsi dan kegunaan seni tekat dalam adat dan istiadat Melayu.
3.
Mengkaji
jenis-jenis tekat dan perbezaannya.
4.
Mengkaji
motif seni tekat dan kaitannya dengan persekitaran.
5.
Meneliti
peralatan yang digunakan untuk membuat tekatan.
6.
Memahami
proses membuat dan menghasilkan tekatan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru memberi
penerangan pengenalan dan sejarah perkembangan kepada kraf tekat.
2. Guru
menyenaraikan dan mengkaji jenis tekat dan perbezaan setiap jenis tersebut.
3. Guru menyenaraikan
motif seni tekat dan kaitannya dengan persekitaran.
4. Guru
menerangkan dan menunjukkan peralatan yang digunakan untuk membuat tekat dalam
buku rujukan kepada pelajar.
5. Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan tekat.
6. Sesi soal
jawab dengan pelajar.
7. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh tekat
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
23 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas
gubahan Percubaan SPM
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Pelajar dapat memahami soalan dengan baik
2.
Pelajar dapat menghasilkan karya dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
kritikan
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan setiap karya pelajar dan mengkritik secara
keseluruhan karya mereka.
2.
Membincangkan teknik menghasilkan karya.
3.
Guru membuat rumusan keseluruhan prestasi keputusan ujian
pelajar.
|
Keperluan
|
Rujukan: karya pelajar. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat mengetahui
kesilapan yang dibuat oleh mereka dan akan berusaha untuk meningkatkan
latihan dan usaha mereka.
|
Tarikh
|
23 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas
gubahan Percubaan SPM
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
3.
Pelajar dapat memahami soalan dengan baik
4.
Pelajar dapat menghasilkan karya dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
kritikan
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan setiap karya pelajar dan mengkritik secara
keseluruhan karya mereka.
2.
Membincangkan teknik menghasilkan karya.
3.
Guru membuat rumusan keseluruhan prestasi keputusan ujian
pelajar.
|
Keperluan
|
Rujukan: karya pelajar. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat mengetahui
kesilapan yang dibuat oleh mereka dan akan berusaha untuk meningkatkan
latihan dan usaha mereka.
|
Tarikh
|
23 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tekat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
sejarah dan perkembangan seni tekat.
2.
Memahami
fungsi dan kegunaan seni tekat dalam adat dan istiadat Melayu.
3.
Mengkaji
jenis-jenis tekat dan perbezaannya.
4.
Mengkaji
motif seni tekat dan kaitannya dengan persekitaran.
5.
Meneliti
peralatan yang digunakan untuk membuat tekatan.
6.
Memahami
proses membuat dan menghasilkan tekatan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru memberi
penerangan pengenalan dan sejarah perkembangan kepada kraf tekat.
2. Guru
menyenaraikan dan mengkaji jenis tekat dan perbezaan setiap jenis tersebut.
3. Guru menyenaraikan
motif seni tekat dan kaitannya dengan persekitaran.
4. Guru
menerangkan dan menunjukkan peralatan yang digunakan untuk membuat tekat dalam
buku rujukan kepada pelajar.
5. Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan tekat.
6. Sesi soal
jawab dengan pelajar.
7. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh tekat
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
24 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Tekat
(Latihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menjawab
soalan dengan betul dan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Latihan
objektif
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 45
minit.
2.
25 minit terakhir,guru dan pelajar membuat perbincangan
jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.
Pelajar tidak dapat menjawab lebih dari 15 soalan. Pelajar perlu
perbanyakkan latihan teori.
|
Tarikh
|
24 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Berbincang dan mencari jawapan bagi soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan untuk soalan yang
lepas.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan.
|
Tarikh
|
24 September 2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Berbincang dan mencari jawapan bagi soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan untuk soalan yang
lepas.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan.
|
Tarikh
|
25 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
(Fantasi)
·
Mimpi
di dasar laut
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
2.
Menyiapkan
lukisan yang ditugaskan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan fantasi kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
mengarahkan pelajar untuk membuat lukisan tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar lukisan fantasi.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
25 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Batik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui
apa yang dimaksudkan dengan batik.
2.
Mengetahui
jenis – jenis batik
3.
Mengenali
motif – motif seni batik
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori Kraf Tradisional
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukan beberapa hasil kerja batik kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan maksud seni batik dan tempat yang terkenal dengan kraf batik.
3.
Guru
menyenaraikan dan menerangkan jenis-jenis batik.
4.
Guru
membuat penerangan motif-motif batik yang dikaitkan dengan alam sekitar.
5.
Pelajar
menyalin nota
6.
Guru
membuat rumusan pembelajaran
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh karya batik
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
25 September 2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Tekat
(Latihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Menjawab
soalan dengan betul dan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Latihan
objektif
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 45
minit.
2.
25 minit terakhir,guru dan pelajar membuat perbincangan
jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.
Pelajar tidak dapat menjawab lebih dari 15 soalan. Pelajar perlu
perbanyakkan latihan teori.
|
Tarikh
|
25 September
2014
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
(Fantasi)
·
Mimpi
di dasar laut
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
2.
Menyiapkan
lukisan yang ditugaskan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan fantasi kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
mengarahkan pelajar untuk membuat lukisan tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar lukisan fantasi.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
No comments:
Post a Comment