RPH Minggu 27
Rancangan Pelajaran Harian ~30 Jun
~4 Julai 2014
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3. Persembahan
hasil karya .
4. Sesi
memberi komen.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah Logo yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh Logo kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan logo kepada pelajar.
3.
Pelajar
diminta untuk menghasilkan satu logo dengan menggunakan 3 warna sahaja.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan logo.
5.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan karya
dan aktiviti akan bersambung pada hari berikutnya.
|
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud Logo dan Mengetahui fungsi serta ciri-ciri logo
2.
Mengetahui
proses dan teknik menghasilkan logo.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi kandungan topik yang diajar dan menunjukkan contoh logo.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
logo
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa
bahan dan alat untuk kerja amali pada p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
1 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3. Persembahan
hasil karya .
4. Sesi
memberi komen.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
1 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah Logo yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh Logo kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan logo kepada pelajar.
3.
Pelajar
diminta untuk menghasilkan satu logo dengan menggunakan 3 warna sahaja.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan logo.
5.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan karya
dan aktiviti akan bersambung pada hari berikutnya.
|
Tarikh
|
2 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah Logo yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh Logo kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan logo kepada pelajar.
3.
Pelajar
diminta untuk menghasilkan satu logo dengan menggunakan 3 warna sahaja.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan logo.
5.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan karya
dan aktiviti akan bersambung pada hari berikutnya.
|
Tarikh
|
2 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3. Persembahan
hasil karya .
4. Sesi
memberi komen.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
2 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
membuat demonstrasi teknik yang sesuai untuk menghasilkan arca botol kepada
pelajar.
2. Guru
menunjukkan contoh gambar acra menggunakan botol.
3. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
4. Persembahan
hasil karya .
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti
yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada
p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
3 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3. Persembahan
hasil karya .
4. Sesi
memberi komen.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
3 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah Logo yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan menghasilkan logo
2.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan logo.
3.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang dan aktiviti dapat disiapkan. Pelajar
menunjukkan minat menghasilkan karya tersebut.
|
Tarikh
|
3 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah Logo yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan menghasilkan logo
2.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan logo.
3.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang dan aktiviti dapat disiapkan. Pelajar
menunjukkan minat menghasilkan karya tersebut.
|
Tarikh
|
4 Julai 2014
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3. Persembahan
hasil karya .
4. Sesi
memberi komen.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
No comments:
Post a Comment