RPH Minggu 36
Rancangan Pelajaran Harian ~ 2
September~5 September 2014
Tarikh
|
2 September
2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
kertas
|
Percubaan SPM
Bahasa Inggeris 1
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
Tarikh
|
2 September 2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
Bahasa Inggeris 2
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
Tarikh
|
2 September 2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta untuk menyambung melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar
sarawak.
2. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3. Pelajar
membuat kekemasan.
4. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar dapat menyiapkan karya dan dapat
menghasilkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
3 September 2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
(Penanda buku)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasi
prinsip dan asas dalam menghasilkan motif anyaman dalam hasil kerja.
2.
Menghasilkan
rekaan motif anyaman dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka motif anyaman kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan anyaman penanda buku.
3.
Pelajar
menghasilkan anyaman dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat kekemasan dan guru membuat kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
5.
Guru
meminta seseorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Kertas berwarna, gunting, pembaris dan gam
Bahan:
Contoh penanda buku.
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan. Tugasan akan disambung hari esok.
|
Tarikh
|
3 September 2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
kertas
|
Ulangkaji
sejarah 2
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan tidak bising semasa mengulangkaji
|
Tarikh
|
3 September
2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
Sejarah 2
|
Refleksi
|
Berjalan
denga lancar
|
Tarikh
|
4 September
2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
Matematik 1
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
Tarikh
|
4 September
2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
(Penanda buku)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasi
prinsip dan asas dalam menghasilkan motif anyaman dalam hasil kerja.
2.
Menghasilkan
rekaan motif anyaman dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka motif anyaman kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan anyaman penanda buku.
3.
Pelajar
menghasilkan anyaman dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat kekemasan dan guru membuat kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
5.
Guru
meminta seseorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Kertas berwarna, gunting, pembaris dan gam
Bahan:
Contoh penanda buku.
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa menghasilkan karya
tersebut.karya yang dihasilkan juga agak memuaskan.
|
Tarikh
|
4 September
2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengenali
kraf anyaman mengkuang dan pandan.
2.
Memahami
proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Mengetahui
jenis kelarai serta memahami fungsi dan rupa bentuk tikar.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
member penerangan pengenalan kepada kraf anyaman.
2.
Guru
menerangkan tentang proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Guru
menyenaraikan jenis kelarai dan menunjukkan bahagian-bahagian tikar kepada
pelajar.
4.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kraf anyaman
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
5 September
2014
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
kertas
|
Ulangkaji
Percubaan SPM PSV 1
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan ulangkaji dapat berjalan dengan lancar
|
No comments:
Post a Comment