RPH Minggu 25
Rancangan Pelajaran Harian ~16 ~20 Jun 2014
Tarikh
|
16 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 1 PSV kurang memuaskan.
|
Tarikh
|
16 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 1 PSV kurang memuaskan.
|
Tarikh
|
16 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 1 PSV kurang memuaskan.
|
Tarikh
|
17 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan peperiksaan
kertas 1 PSV kurang memuaskan.
|
Tarikh
|
17 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
18 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
18 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
18 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
membuat demonstrasi teknik yang sesuai untuk menghasilkan arca botol kepada
pelajar.
2. Guru
menunjukkan contoh gambar acra menggunakan botol.
3. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
4. Persembahan
hasil karya .
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti
yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada
p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
19 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3. Persembahan
hasil karya .
4. Sesi
memberi komen.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
Tarikh
|
19 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
19 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud Logo dan Mengetahui fungsi serta ciri-ciri logo
2.
Mengetahui
proses dan teknik menghasilkan logo.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi kandungan topik yang diajar dan menunjukkan contoh logo.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
logo
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa
bahan dan alat untuk kerja amali pada p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
20 Jun 2014
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
arca dengan menggunakan botol plastik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat Arca
|
Prosedur
|
1. Guru
membuat demonstrasi teknik yang sesuai untuk menghasilkan arca botol kepada
pelajar.
2. Guru
menunjukkan contoh gambar acra menggunakan botol.
3. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
4. Persembahan
hasil karya .
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:botol
plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan tetapi arca tidak dapat disiapkan dan akan disambung
pada p&p berikutnya.
|
No comments:
Post a Comment