RPH Minggu 12
Rancangan Pelajaran Harian ~17 ~21 Mac 2014
Tarikh
|
17 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
17 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
17 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
18 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV kurang memuaskan. Pelajar tidak tahu kehendak soalan
dan markah yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini masih tahap
rendah.
|
Tarikh
|
18 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mereka bentuk
arca bertemakan ilmu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan arca yang
baik dan kemas
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
rekabentuk arca.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contok lukisan rekabentuk arca.
2.
Guru
membuat demonstarasi melukis rekabentuk arca dan menerangkan maksud disebalik
arca tersebut.
3.
Pelajar
dikendaki membuat arca bertemakan ilmu.
4.
Pelajar
diberi peluang untuk membentang maksud setiap rekabentuk arca yang dibuat.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga faham konsep
dalam membuat rekabentuk arca. Pelajar diminta untuk membawa warna bagi
menjalankan aktiviti mewarna.
|
Tarikh
|
19 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah dan ciri-ciri
arca yang baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori Arca
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh gambar karya arca pengarca terkenal kepada pelajar.
2.
Guru
membuat penerangan tentang sejarah seni Arca.
3.
Guru
juga menerangkan tentang ciri-ciri arca yang baik.
4.
Bersoal
jawab dengan pelajar
5.
Pelajar
menulis nota
6.
Membuat
rumusan topik.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh gambar arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
Tarikh
|
19 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus.
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
realistik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan realistik bermotifkan hidupan marin dengan mengutamakan unsur bentuk,
warna dan jalinan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan realistik.
2.
Pelajar menyambung
membuat lukisan realistik.
3.
Amali murid
menghasilkan lukisan.
4.
Guru memantau dan
membimbing.
5.
Persembahan karya
lukisan.
6.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lukisan realistik dari kerja kursus tahun lepas. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p. pelajar telah memilih motif yang mudah untuk mereka
hasilkan arca.
|
Tarikh
|
19 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus.
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
realistik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan realistik bermotifkan hidupan marin dengan mengutamakan unsur bentuk,
warna dan jalinan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan realistik.
2.
Pelajar menyambung
membuat lukisan realistik.
3.
Amali murid
menghasilkan lukisan.
4.
Guru memantau dan
membimbing.
5.
Persembahan karya
lukisan.
6.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lukisan realistik dari kerja kursus tahun lepas. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p. pelajar telah memilih motif yang mudah untuk mereka
hasilkan arca. Lukisan akan disambung P&P seterusnya
|
Tarikh
|
20 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus.
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
realistik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan realistik bermotifkan hidupan marin dengan mengutamakan unsur bentuk,
warna dan jalinan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan realistik.
2.
Pelajar menyambung
membuat lukisan realistik.
3.
Amali murid
menghasilkan lukisan.
4.
Guru memantau dan
membimbing.
5.
Persembahan karya
lukisan.
6.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lukisan realistik dari kerja kursus tahun lepas. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p. pelajar telah memilih motif yang mudah untuk mereka
hasilkan arca.
|
Tarikh
|
20 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mereka bentuk
arca bertemakan ilmu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan arca yang
baik dan kemas
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
rekabentuk arca.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contok lukisan rekabentuk arca.
2.
Guru
membuat demonstarasi melukis rekabentuk arca dan menerangkan maksud disebalik
arca tersebut.
3.
Pelajar
dikendaki membuat arca bertemakan ilmu.
4.
Pelajar
diberi peluang untuk membentang maksud setiap rekabentuk arca yang dibuat.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga faham konsep
dalam membuat rekabentuk arca. Pelajar diminta untuk membawa warna bagi
menjalankan aktiviti mewarna esok.
|
Tarikh
|
20 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah cetakan dan
maksud cetakan.
2.
Mengenali bahan untuk membuat
cetakan.
3.
Mengetahui ciri-ciri cetakan.
4.
Mengetahui rekabentuk pembingkaian
karya cetakan dalam siri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan tentang sejarah, maksud dan ciri-ciri cetakan.
2.
Guru
menunjukkan beberapa bahan-bahan untuk membuat cetakan.
3.
Guru
menunjukkan rekabentuk cetakan berbingkai.
4.
Bersoal
jawab dengan pelajar
5.
Membuat
nota berkaitan topik.
6.
Membuat
kesimpulan tentang p & p.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh rekabentuk karya cetakan
berbingkai.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar dapat
menyiapkan nota dan menunjukkan minat dengan topik p&p yang diajar.
|
Tarikh
|
21 Mac 2014
|
Minggu
|
12
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif hidupan laut sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk menghasilkan
lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung selepas cuti sekolah
awal tahun
|
No comments:
Post a Comment