RPH Minggu 34
Rancangan Pelajaran Harian ~ 18 Ogos~22
Ogos 2014
Tarikh
|
18 Ogos 2014
|
Minggu
|
33
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
landskap
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
pelan landskap halaman rumah
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru mengarahkan
pelajar untuk menyambung pelan landskap halaman rumah masing-masing.
2.
Guru memantau dan
membimbing pelajar menghasilkan landskap.
3.
Guru memberi
kritikan yang membina kepada hasil karya pelajar
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh reka bentuk landskap mini
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar dapat menyiapkan karya dan dapat
menghasilkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
18 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
landskap
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
pelan landskap halaman rumah
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru mengarahkan
pelajar untuk menyambung pelan landskap halaman rumah masing-masing.
2.
Guru memantau dan
membimbing pelajar menghasilkan landskap.
3.
Guru memberi
kritikan yang membina kepada hasil karya pelajar
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh reka bentuk landskap mini
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar dapat menyiapkan karya dan dapat
menghasilkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
19 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 50 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 70
minit.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Aktiviti pembetulan akan dibuat
pada P&P yang akan datang.
|
Tarikh
|
19 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 50 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 70
minit.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Aktiviti pembetulan akan dibuat
pada P&P yang akan datang.
|
Tarikh
|
19 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Mengetahui
maksud tembikar.
2. Mengetahui
jenis-jenis tembikar.
3. Menyenaraikan
proses persedian tanah liat
4. Mengetahui
alat dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Guru memberi
penerangan tentang topik yang dipelajari.
3. Guru bersoal
jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
PnP berjalan
seperti yang dirancang.Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang
dipelajari.
|
Tarikh
|
20 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Mengetahui
maksud tembikar.
2. Mengetahui
jenis-jenis tembikar.
3. Menyenaraikan
proses persedian tanah liat
4. Mengetahui alat
dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Guru memberi
penerangan tentang topik yang dipelajari.
3. Guru bersoal
jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
PnP berjalan
seperti yang dirancang.Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang
dipelajari.
|
Tarikh
|
20 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Berbincang dan mencari jawapan bagi soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan untuk soalan yang
lepas.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
20 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Berbincang dan mencari jawapan bagi soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan untuk soalan yang
lepas.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
21 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar buah-buahan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar buah-buahan.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
21 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Pelajar
diminta untuk melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar sarawak.
3. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
4. Pelajar
membuat kekemasan.
5. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
6. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
22 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Pelajar
diminta untuk melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar sarawak.
3. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
4. Pelajar
membuat kekemasan.
5. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
6. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
22 Ogos 2014
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar buah-buahan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar buah-buahan.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
No comments:
Post a Comment