RPH Minggu 16
Rancangan Pelajaran Harian ~14 April ~18 April 2014
Tarikh
|
14 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
memberi arahan kepada pelajar untuk menyambung tugasan mereka.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
14 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Papan iklan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui fungsi
dan maksud papan iklan.
2.
Mengetahui jenis-jenis
papan iklan.
3.
Mengetahui aspek
penting dalam rekaan bentuk papan iklan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh papan iklan yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi
kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4.
Guru memberi nota
ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
14 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
ilustrasi bagi satu produk untuk pembungkusan dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh pembungkusan.
2.
Guru membuat
demonstrasi membuat ilustrasi contoh kotak minyak wangi.
3.
Pelajar membuat
rekabentuk kotak dan membuat ilustrasi berkaitan dengan produk yang dipilih
dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar membuat
kemasan.
5.
Guru membuat
kritikan rumusan terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk pembungkusan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan diminta untuk menyiapkan tugasan dirumah.
|
Tarikh
|
15 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
15 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
papan iklan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik reka bentuk papan iklan promosi
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarnakan papan iklan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh papan iklan promosi kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi reka bentuk papan iklan kepada pelajar.
3.
Pelajar
membuat amali.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mereka bentuk papan iklan.
5.
Guru
membimbing pelajar
6.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
7.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh papan iklan Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti P&P
dapat dijalankan seperti yang dirancang.Pelajar bersungguh-sungguhdan
menunjukkan minat semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
16 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Papan iklan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui fungsi
dan maksud papan iklan.
2.
Mengetahui
jenis-jenis papan iklan.
3.
Mengetahui aspek
penting dalam rekaan bentuk papan iklan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh papan iklan yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi
kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4.
Guru memberi nota
ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
16 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan tugasan dengan
kemas dan menarik.pelajar juga menunjukkan minat terhadap P&P.
|
Tarikh
|
16 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
17 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
memberi arahan kepada pelajar untuk menyambung tugasan mereka.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan tugasan dengan
kemas dan menarik.pelajar juga menunjukkan minat terhadap P&P.
|
Tarikh
|
17 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
papan iklan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik reka bentuk papan iklan promosi
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarnakan papan iklan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh papan iklan promosi kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi reka bentuk papan iklan kepada pelajar.
3.
Pelajar
membuat amali.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mereka bentuk papan iklan.
5.
Guru
membimbing pelajar
6.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
7.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh papan iklan Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti P&P
dapat dijalankan seperti yang dirancang.Pelajar bersungguh-sungguhdan
menunjukkan minat semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
17 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Risalah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud risalah.
2.
Mengetahui
perbezaan risalah dengan papan iklan.
3.
Mengetahui
proses reka bentuk risalah.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan maksud risalah kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan perbezaan risalah dengan papan iklan.
3.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
risalah
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa
bahan dan alat untuk kerja amali minggu depan.
|
Tarikh
|
18 April 2014
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
CUTI UMUM GOOD FRIDAY
|
No comments:
Post a Comment