RPH Minggu 19
Rancangan Pelajaran Harian ~5 Mei ~9 Mei 2014
Tarikh
|
5 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
Alat dan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
lukisan alat dan bahan yang digunakan untuk menghasilkan arca dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat lakaran dan mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh lukiasn alat dan bahan kepad pelajar.
2. Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lakaran alat dan bahan kepada pelajar.
3. Amali
murid menghasilkan lukisan.
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
5 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Simbol
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami
konsep dan fungsi simbol dalam reka bentuk grafik.
2. Mengetahui
jenis dan ciri – ciri simbol
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1. Guru
menerangkan fungsi dan konsep simbol dalam reka bentuk grafik.
2. Guru membuat
penerangan tentang ciri – ciri sesuatu rekaan simbol dengan menunjukkan
contoh simbol.
3. Guru memberi
nota kepada pelajar secara ringkas
4. Pelajar diuji
tahap pemahaman dengan topik yang
dipelajari.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Prosedur
|
|
Keperluan
|
Bahan : Contoh simbol
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan
lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
5 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik mewarna dalam penghasilan poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
menghasilkan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster yang berwarna kepada pelajar untuk
mengetahui warna yang sesuai digunakan.
2.
Guru
membuat demonstrasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat teknik – teknik mewarna poster dengan betul
4.
Pelajar
mewarna karya poster.
5.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mewarna poster.
6.
Guru
membimbing pelajar
7.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
8.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh karya poster Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster dapat diselesaikan dan aktiviti Pelajar bersungguh-sungguh semasa
aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
6 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
Alat dan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
lukisan alat dan bahan yang digunakan untuk menghasilkan arca dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
membuat lakaran dan mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh lukiasn alat dan bahan kepad pelajar.
2. Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lakaran alat dan bahan kepada pelajar.
3. Amali
murid menghasilkan lukisan.
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
6 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Simbol
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah simbol yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh simbol kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan simbol kepada pelajar.
3.
Pelajar
diminta untuk menghasilkan satu simbol dengan menggunakan warna yang betul
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan simbol.
5.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh simbol
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
60% pelajar
telah menyiapkan kerja amali. Pelajar lain dikehendaki menyiapkan tugasan
tersebut dirumah. Pelajar telah menghasilkan simbol dengan baik.
|
Tarikh
|
7 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Simbol
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami
konsep dan fungsi simbol dalam reka bentuk grafik.
2. Mengetahui
jenis dan ciri – ciri simbol
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1. Guru
menerangkan fungsi dan konsep simbol dalam reka bentuk grafik.
2. Guru membuat
penerangan tentang ciri – ciri sesuatu rekaan simbol dengan menunjukkan
contoh simbol.
3. Guru memberi
nota kepada pelajar secara ringkas
4. Pelajar diuji
tahap pemahaman dengan topik yang
dipelajari.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Prosedur
|
|
Keperluan
|
Bahan : Contoh simbol
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan
lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
7 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Memahami
dan mengetahui teknik menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
mengedar buku latihan teori kepada pelajar.
2. Pelajar
membuat soalan teori di dalam buku tersebut.
3. Membuat
pembincangan jawapan.
4. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: buku latihan PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar didapati masih lemah dalam
teori.
|
Tarikh
|
7 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Memahami
dan mengetahui teknik menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
mengedar buku latihan teori kepada pelajar.
2. Pelajar
membuat soalan teori di dalam buku tersebut.
3. Membuat
pembincangan jawapan.
4. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: buku latihan PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar didapati masih lemah dalam
teori.
|
Tarikh
|
8 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
Refleksi
|
Perperiksaan
berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
8 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
Refleksi
|
Perperiksaan
berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
8 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
Refleksi
|
Perperiksaan
berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
9 Mei 2014
|
Minggu
|
19
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
Refleksi
|
Perperiksaan
berjalan dengan lancar
|
No comments:
Post a Comment