RPH Minggu 30
Rancangan Pelajaran Harian ~ 21 Julai~25 Julai 2014
Tarikh
|
21 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
multimedia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud multimedia dan elemen yang ada pada multimedia.
2.
Mengetahui
jenis-jenis multimedia dan pembangunan multimedia
3.
Mengetahui
istilah animasi dan teknik janaan animasi dan penjanaan animasi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi kandungan topik yang diajar dan menunjukkan contoh animasi.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
animasi
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.
|
Tarikh
|
21 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
multimedia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud multimedia dan elemen yang ada pada multimedia.
2.
Mengetahui
jenis-jenis multimedia dan pembangunan multimedia
3.
Mengetahui
istilah animasi dan teknik janaan animasi dan penjanaan animasi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi kandungan topik yang diajar dan menunjukkan contoh animasi.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
animasi
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.
|
Tarikh
|
22 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori Landskap
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
22 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori Landskap
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
22 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mengetahui maksud
serta fungsi reka bentuk industri .
2.
Mengetahui kaedah
dan jenis reka bentuk industri.
3.
Menyenaraikan proses
reka bentuk industri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka bentuk industri yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi
kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4.
Guru memberi nota
ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
23 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mengetahui maksud
serta fungsi reka bentuk industri .
2.
Mengetahui kaedah
dan jenis reka bentuk industri.
3.
Menyenaraikan proses
reka bentuk industri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka bentuk industri yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi
kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4.
Guru memberi nota
ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
23 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
23 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
24 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
24 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
reka bentuk industri barangan industri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh barangan industri kepada pelajar.
2. Pelajar
diberi masa untuk berfikir barangan industri yang mereka pilih.
3. Guru memberi
arahan kepada pelajar untuk mengubah suai barangan tersebut dalam karya.
4. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
5. Pelajar
membuat kekemasan.
6. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
7. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar barangan industri, pensel warna.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan karya dan akan disambung pada P&P akan datang.
|
Tarikh
|
24 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
reka bentuk barangan industri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh barangan industri kepada pelajar.
2. Pelajar
diberi masa untuk berfikir barangan industri yang mereka pilih.
3. Guru memberi
arahan kepada pelajar untuk mengubah suai barangan tersebut dalam karya.
4. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
5. Pelajar
membuat kekemasan.
6. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
7. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar barangan industri, pensel warna.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan karya dan akan disambung pada P&P akan datang.
|
Tarikh
|
25 Julai 2014
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
No comments:
Post a Comment