RPH Minggu 15
Rancangan Pelajaran Harian ~7 April ~11 April 2014
Tarikh
|
7 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan rekaan arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menentukan
rekaan arca yang mereka pilih dan menghasilkan lukisan rekaan arca
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru meminta pelajar untuk
menentukan pilihan rekaan arca yang telah dibuat
2.
Murid diminta untuk melukis semula
rekaan arca yang mereka telah pilih.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: olahan idea rekaan arca Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap aktiviti dan dapat mnyiapkan lukisan rekaan arca mereka.
|
Tarikh
|
7 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Bentuk grafik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui maksud grafik dalam
konteks seni.
2.
Mengetahui jenis-jenis reka bentuk
grafik.
3.
Mengetahui aspek penting dalam
reka bentuk grafik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan kepada topik.
2.
Guru
membuat soal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
3.
Guru
memberi nota kepada pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
7 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Cetakan
timbul
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
cetakan timbul yang menarik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali mencetak cetakan timbul
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan kepada pelajar.
2.
Pelajar
dikehendaki mencetak hasil acuan cetakan yang telah mereka hasilkan
memggunakan warna poster.
3.
Guru
memantau dan membimbing pelajar.
4.
Pelajar
membuat kekemasan.
5.
Setiap
kumpulan membentangkan karya masing-masing
6.
Membuat
rumusan terhadap aktiviti P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh cetakan, warna poster,berus
lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
8 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan rekaan arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menentukan
rekaan arca yang mereka pilih dan menghasilkan lukisan rekaan arca
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru meminta pelajar untuk
menentukan pilihan rekaan arca yang telah dibuat
2.
Murid diminta untuk melukis semula
rekaan arca yang mereka telah pilih.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: olahan idea rekaan arca Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap aktiviti dan dapat mnyiapkan lukisan rekaan arca
mereka.
|
Tarikh
|
8 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menyatakan
perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan serta memberikan
contoh dengan betul.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh pembungkusan.
2.
Guru menerangkan
perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan.
3.
Murid diminta untuk
mencatat nota.
4.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk pembungkusan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
9 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Bentuk grafik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui maksud grafik dalam
konteks seni.
2.
Mengetahui jenis-jenis reka bentuk
grafik.
3.
Mengetahui aspek penting dalam
reka bentuk grafik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan kepada topik.
2.
Guru
membuat soal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
3.
Guru
memberi nota kepada pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
9 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
9 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
10 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
memberi arahan kepada pelajar untuk menyambung tugasan mereka.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
Tarikh
|
10 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menyatakan
perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan serta memberikan
contoh dengan betul.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh pembungkusan.
2.
Guru menerangkan
perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan.
3.
Murid diminta untuk
mencatat nota.
4.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk pembungkusan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
10 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
ilustrasi bagi satu produk untuk pembungkusan dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh pembungkusan.
2.
Guru membuat
demonstrasi membuat ilustrasi contoh kotak minyak wangi.
3.
Pelajar membuat
rekabentuk kotak dan membuat ilustrasi berkaitan dengan produk yang dipilih
dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar membuat
kemasan.
5.
Guru membuat
kritikan rumusan terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk pembungkusan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan diminta untuk menyiapkan tugasan dirumah.
|
Tarikh
|
11 April 2014
|
Minggu
|
15
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi reka bentuk arca binaan
yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna rekaan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya
|
No comments:
Post a Comment