Friday, 7 November 2014

RPH MINGGU KE-28


RPH Minggu 28   
Rancangan Pelajaran Harian ~7  Julai~11  Julai 2014
Tarikh
7 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
  • Menghasilkan Arca motif maritim menggunakan bahan botol plastik.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan arca dengan menggunakan botol plastik.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat Arca
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2.     Guru memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3.     Persembahan hasil karya .
4.     Sesi memberi komen.
5.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:botol plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti yang dijalankan arca dapat disiapkan.

Tarikh
7 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Tipografi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1.     Memahami maksud tipografi dan Mengetahui fungsi serta ciri-ciri tipografi
2.     Mengetahui proses dan teknik menghasilkan tipografi.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori
Prosedur
1.     Guru menerangkan isi kandungan topik yang diajar dan menunjukkan contoh tipografi.
2.     Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.     Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Bahan: contoh tipografi
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kerjasama dan Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa bahan dan alat untuk kerja amali pada p&p seterusnya.
                                                                
Tarikh
7 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4k9
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Tipografi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1.     Memahami maksud tipografi dan Mengetahui fungsi serta ciri-ciri tipografi
2.     Mengetahui proses dan teknik menghasilkan tipografi.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori
Prosedur
1.     Guru menerangkan isi kandungan topik yang diajar dan menunjukkan contoh tipografi.
2.     Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.     Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Bahan: contoh tipografi
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kerjasama dan Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa bahan dan alat untuk kerja amali pada p&p seterusnya.

Tarikh
8 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
  • Menghasilkan Arca motif maritim menggunakan bahan botol plastik.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan arca dengan menggunakan botol plastik.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat Arca
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar menyambung tugasan menghasilkan arca
2.     Guru memantau dan membimbing pelajar menghasilkan arca.
3.     Persembahan hasil karya .
4.     Sesi memberi komen.
5.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:botol plastik,gunting, gam, warna arkilik dan spray
Bahan: Contoh gambar arca botol dan contoh arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti yang dijalankan dan karya arca botol dapat disiapkan.

Tarikh
8 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan tulisan blok
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:

1.     Mengaplikasikan asas-asas seni dalam karya.
2.     Menghasilkan tulisan blok dengan baik dan kemas.

Aktiviti Pembelajaran
Membuat kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh tulisan blok kepada pelajar.
2.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan tulisan blok kepada pelajar.
3.     Pelajar diminta untuk menghasilkan tulisan blok dengan meletakkan beberapa perkataan.
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan karya.
5.     Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.  
Keperluan
Alat: Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan : contoh tulisan blok
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan seperti yang dirancang tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan karya dan aktiviti akan bersambung pada hari berikutnya.

Tarikh
9 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K9
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan tulisan blok
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:

1.     Mengaplikasikan asas-asas seni dalam karya.
2.     Menghasilkan tulisan blok dengan baik dan kemas.

Aktiviti Pembelajaran
Membuat kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh tulisan blok kepada pelajar.
2.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan tulisan blok kepada pelajar.
3.     Pelajar diminta untuk menghasilkan tulisan blok dengan meletakkan beberapa perkataan.
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan karya.
5.     Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.  
Keperluan
Alat: Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan : contoh tulisan blok
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan seperti yang dirancang tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan karya dan aktiviti akan bersambung pada hari berikutnya.

Tarikh
9 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
  • Menghasilkan lukisan atau gambar proses dan teknik penghasilkan produk.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan lukisan atau gambar proses dan teknik penghasilan arca.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lukisan dan gambar pengasilan arca.
2.     Guru mengarahkan pelajar untuk membuat lukisan atau gambar penghasilan arca.
3.     Guru memantau dan membimbing pelajar menghasilkan lukisan.
4.     Persembahan hasil karya .
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan dan gambar arca botol dan contoh arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti yang dijalankan.

Tarikh
9 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
  • Menghasilkan lukisan atau gambar proses dan teknik penghasilkan produk.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan lukisan atau gambar proses dan teknik penghasilan arca.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lukisan dan gambar pengasilan arca.
2.     Guru mengarahkan pelajar untuk membuat lukisan atau gambar penghasilan arca.
3.     Guru memantau dan membimbing pelajar menghasilkan lukisan.
4.     Persembahan hasil karya .
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan dan gambar arca botol dan contoh arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti yang dijalankan.

Tarikh
10 Julai 2014
Minggu
28                    
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Unsur seni
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Seni halus
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.

Tarikh
10 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K9
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan tulisan blok
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:

1.     Mengaplikasikan asas-asas seni dalam karya.
2.     Menghasilkan tulisan blok dengan baik dan kemas.

Aktiviti Pembelajaran
Membuat kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan semula beberapa contoh tulisan blok kepada pelajar.
2.     Guru memberi arahan pelajar untuk menyiapkan karya mereka.
3.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan karya.
4.     Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.  
Keperluan
Alat: Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan : contoh tulisan blok
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan seperti yang dirancang. Pelajar menunjukkan minat dan dapat menyiapkan karya mereka.

Tarikh
10 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
60 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan tulisan blok
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:

1.     Mengaplikasikan asas-asas seni dalam karya.
2.     Menghasilkan tulisan blok dengan baik dan kemas.

Aktiviti Pembelajaran
Membuat kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan semula beberapa contoh tulisan blok kepada pelajar.
2.     Guru memberi arahan pelajar untuk menyiapkan karya mereka.
3.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan karya.
4.     Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.  
Keperluan
Alat: Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan : contoh tulisan blok
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan seperti yang dirancang. Pelajar menunjukkan minat dan dapat menyiapkan karya mereka.

Tarikh
11 Julai 2014
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Unsur seni
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Seni halus
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.





No comments:

Post a Comment