RPH Minggu 18
Rancangan Pelajaran Harian ~28 April ~2 Mei 2014
Tarikh
|
28 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
situasi sebenar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan persembahan situasi sebenar pertandingan arca botol dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
lukisan.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukan lukisan persembahan situasi sebenar kepada pelajar untuk dijadikan
sebagai contoh.
2. Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan.
3. Amali
murid menghasilkan lukisan
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan
dan akan disambung pada p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
28 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Menghasilan
poster dengan baik, kemas dan berkesan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
menghasilkan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster kepada pelajar untuk mengetahui warna yang
sesuai digunakan.
2.
Guru
membuat demonstrasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
menghasilkan karya poster.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan poster.
5.
Guru
membimbing pelajar
6.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
7.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh karya poster Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari esok.
Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
28 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud poster dan sejarah ciptaannya.
2.
Mengetahui
fungsi dan ciri-ciri poster
3.
Mengetahui
proses dan teknik menghasilkan poster.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi kandungan topik yang diajar.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
poster
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa
bahan dan alat untuk kerja amali pada p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
29 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
situasi sebenar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan persembahan situasi sebenar pertandingan arca botol dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
lukisan.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukan lukisan persembahan situasi sebenar kepada pelajar untuk dijadikan
sebagai contoh.
2. Amali
murid menghasilkan lukisan
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan
dan akan disambung pada p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
29 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik mewarna dalam penghasilan poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
menghasilkan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster yang berwarna kepada pelajar untuk
mengetahui warna yang sesuai digunakan.
2.
Guru
membuat demonstrasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat teknik – teknik mewarna poster dengan betul
4.
Pelajar
mewarna karya poster.
5.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mewarna poster.
6.
Guru
membimbing pelajar
7.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
8.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh karya poster Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster dapat diselesaikan dan aktiviti Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti
p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
30 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Menghasilan
poster dengan baik, kemas dan berkesan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
menghasilkan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster kepada pelajar untuk mengetahui warna yang
sesuai digunakan.
2.
Guru
membuat demonstrasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
menghasilkan karya poster.
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan poster.
5.
Guru
membimbing pelajar
6.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
7.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh karya poster Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada p&p
seterusnya. Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
30 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
situasi sebenar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan persembahan situasi sebenar pertandingan arca botol dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
lukisan.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukan lukisan persembahan situasi sebenar kepada pelajar untuk dijadikan
sebagai contoh.
2. Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan.
3. Pelajar
menghasilkan lukisan situasi.
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan
dan akan disambung pada p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
30 April 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
situasi sebenar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan persembahan situasi sebenar pertandingan arca botol dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
lukisan.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukan lukisan persembahan situasi sebenar kepada pelajar untuk dijadikan
sebagai contoh.
2. Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan.
3. Pelajar
menghasilkan lukisan situasi.
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti
yang dijalankan.
|
Tarikh
|
1 MEI 2014
|
Minggu
|
18
|
CUTI HARI
PEKERJA
|
Tarikh
|
2 Mei 2014
|
Minggu
|
18
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan
situasi sebenar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan persembahan situasi sebenar pertandingan arca botol dengan baik,
menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
lukisan.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukan lukisan persembahan situasi sebenar kepada pelajar untuk dijadikan
sebagai contoh.
2. Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan.
3. Pelajar
menghasilkan lukisan situasi.
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan.
|
No comments:
Post a Comment