Friday, 7 November 2014

RPH MINGGU KE-17

RPH Minggu 17   
Rancangan Pelajaran Harian ~21 April  ~25 April 2014
Tarikh
21 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Perspektif
  • Cadangan 3 sudut pandangan arca binaan yang dipilih.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan 3 sudut pandangan bagi reka bentuk arca binaan yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat perspektif dan mewarna.
Prosedur
1.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan perspektif kepada pelajar.
2.     Amali murid menghasilkan 3 perspektif rekaan yang dipilih.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil karya lukisan.
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh perspektif
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya

Tarikh
21 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan risalah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1.     Mengaplikasikan teknik reka bentuk risalah promosi
Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarnakan risalah
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh risalah promosi kepada pelajar.
2.     Guru membuat demonstrasi lipatan risalah kepada pelajar.
3.     Pelajar membuat amali.
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar mereka bentuk risalah.
5.     Guru membimbing pelajar
6.     Kekemasan dan Persembahan karya pelajar.
7.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Alat: Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh risalah
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
Aktiviti P&P dapat dijalankan seperti yang dirancang.Pelajar bersungguh-sungguhdan menunjukkan minat semasa aktiviti p&p dijalankan. Pelajar belum menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari esok.

Tarikh
21 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4k9
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Risalah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1.     Memahami maksud risalah.
2.     Mengetahui perbezaan risalah dengan papan iklan.
3.     Mengetahui proses reka bentuk risalah.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori
Prosedur
1.     Guru menerangkan maksud risalah kepada pelajar
2.     Guru membuat penerangan perbezaan risalah dengan papan iklan.
3.     Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.     Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Bahan: contoh risalah
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kerjasama dan Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa bahan dan alat untuk kerja amali pada hari rabu.

Tarikh
22 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Perspektif
  • Cadangan 3 sudut pandangan arca binaan yang dipilih.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan 3 sudut pandangan bagi reka bentuk arca binaan yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat perspektif dan mewarna.
Prosedur
1.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan perspektif kepada pelajar.
2.     Amali murid menghasilkan 3 perspektif rekaan yang dipilih.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil karya lukisan.
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh perspektif
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya

Tarikh
22 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan risalah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1.     Mengaplikasikan teknik reka bentuk risalah promosi
Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarnakan risalah
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh risalah promosi kepada pelajar.
2.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan membuat risalah.
3.     Pelajar membuat amali.
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar mereka bentuk risalah.
5.     Guru membimbing pelajar
6.     Kekemasan dan Persembahan karya pelajar.
7.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Alat: Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh risalah
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
Aktiviti P&P dapat dijalankan seperti yang dirancang.Pelajar bersungguh-sungguhdan menunjukkan minat semasa aktiviti p&p dijalankan.

Tarikh
23 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K9
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan risalah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1.     Mengaplikasikan teknik reka bentuk risalah promosi
Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarnakan risalah
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh risalah promosi kepada pelajar.
2.     Guru membuat demonstrasi lipatan risalah kepada pelajar.
3.     Pelajar membuat amali.
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar mereka bentuk risalah.
5.     Guru membimbing pelajar
6.     Kekemasan dan Persembahan karya pelajar.
7.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Alat: Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh risalah
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
Aktiviti P&P dapat dijalankan seperti yang dirancang.Pelajar bersungguh-sungguhdan menunjukkan minat semasa aktiviti p&p dijalankan. Pelajar belum menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari esok.

Tarikh
23 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Perspektif
  • Cadangan 3 sudut pandangan arca binaan yang dipilih.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan 3 sudut pandangan bagi reka bentuk arca binaan yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat perspektif dan mewarna.
Prosedur
1.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan perspektif kepada pelajar.
2.     Amali murid menghasilkan 3 perspektif rekaan yang dipilih.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil karya lukisan.
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh perspektif
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikutnya

Tarikh
23 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Perspektif
  • Cadangan 3 sudut pandangan arca binaan yang dipilih.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan 3 sudut pandangan bagi reka bentuk arca binaan yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat perspektif dan mewarna.
Prosedur
1.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan perspektif kepada pelajar.
2.     Amali murid menghasilkan 3 perspektif rekaan yang dipilih.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil karya lukisan.
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh perspektif
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti yang dijalankan.

Tarikh
24 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Lukisan situasi sebenar
  • Menghasilkan lukisan pertandingan arca.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan lukisan persembahan situasi sebenar pertandingan arca botol dengan baik, menarik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran
Amali lukisan.
Prosedur
1.     Guru menunjukan lukisan persembahan situasi sebenar kepada pelajar untuk dijadikan sebagai contoh.
2.     Amali murid menghasilkan lukisan
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil karya lukisan.
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada p&p seterusnya.

Tarikh
24 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K9
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan risalah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1.     Mengaplikasikan teknik reka bentuk risalah promosi
Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarnakan risalah
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh risalah promosi kepada pelajar.
2.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan membuat risalah.
3.     Pelajar membuat amali.
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar mereka bentuk risalah.
5.     Guru membimbing pelajar
6.     Kekemasan dan Persembahan karya pelajar.
7.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Alat: Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh risalah
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
Aktiviti P&P dapat dijalankan seperti yang dirancang.Pelajar bersungguh-sungguhdan menunjukkan minat semasa aktiviti p&p dijalankan.

Tarikh
24 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
60 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Poster
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1.     Memahami maksud poster dan sejarah ciptaannya.
2.     Mengetahui fungsi dan ciri-ciri poster
3.     Mengetahui proses dan teknik menghasilkan poster.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori
Prosedur
1.     Guru menerangkan isi kandungan topik yang diajar.
2.     Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.     Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Bahan: contoh poster
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kerjasama dan Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa bahan dan alat untuk kerja amali pada p&p seterusnya.

Tarikh
25 April 2014
Minggu
17
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Perspektif
  • Cadangan 3 sudut pandangan arca binaan yang dipilih.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan 3 sudut pandangan bagi reka bentuk arca binaan yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat perspektif dan mewarna.
Prosedur
1.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan perspektif kepada pelajar.
2.     Amali murid menghasilkan 3 perspektif rekaan yang dipilih.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil karya lukisan.
5.     Sesi memberi komen.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh perspektif
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukan minat terhadap aktiviti yang dijalankan.





No comments:

Post a Comment