RPH Minggu 37
Rancangan Pelajaran Harian ~ 8
September~12 september 2014
Tarikh
|
8 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat:
1.
Mengenali
kraf anyaman buluh Sarawak dan rotan.
2.
Memahami
proses penyediaan buluh dan rotan dan proses menganyam.
3.
Mengetahui
jenis kelarai serta memahami fungsinya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan pengenalan kepada kraf anyaman.
2.
Guru
menerangkan tentang proses penyediaan buluh dan rotan dan proses menganyam.
3.
Guru
menyenaraikan jenis kelarai buluh dan rotan
4.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kraf anyaman buluh dan rotan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
8 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Mengetahui jenis-jenis
peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Memahami proses
menghasilkan ukiran kayu.
4.
Mengenali bentuk
silat dan corak serta nilai yang ditampilkan dalam ukiran kayu.
5.
Mengkaji motif dan
pola corak ukiran yang digunakan untuk kraf ukiran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan pengenalan kepada kraf ukiran kayu dan mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Guru
menyenaraikan jenis peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan ukiran kayu.
4.
Guru
menunjukkan bentuk silat dan corak serta nilai dalam ukiran kayu.
5.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
6.
Membuat
rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan.
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa P&P dan memberi kerjasama yang baik
dengan guru.
|
Tarikh
|
9 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Ulangkaji
Percubaan SPM PSV 2
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
9 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
PSV 2
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
Tarikh
|
9 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
(Penanda buku)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasi
prinsip dan asas dalam menghasilkan motif anyaman dalam hasil kerja.
2.
Menghasilkan
rekaan motif anyaman dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka motif anyaman kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan anyaman penanda buku.
3.
Pelajar
menghasilkan anyaman dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat kekemasan dan guru membuat kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
5.
Guru
meminta seseorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Kertas berwarna, gunting, pembaris dan gam
Bahan:
Contoh penanda buku.
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa menghasilkan karya
tersebut.karya yang dihasilkan juga agak memuaskan.
|
Tarikh
|
10 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
motif ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Mengaplikasikan
prinsip dan asas rekaan serta menghasilkan motif flora pada ukiran kayu
dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan motif ukiran kayu
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh ukiran kayu untuk dijadikan panduan kepada
pelajar.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi proses permulaan menghasilkan motif ukiran kayu.
3.
Pelajar
menghasilkan motif ukiran kayu berdasarkan spesifikasi yang diberikan oleh
guru.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan motif ukiran kayu.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti
tidak dapat disiapkan dan pelajar akan menyambung karya mereka pada P&P
seterusnya.
|
Tarikh
|
10 September
2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan Percubaan SPM PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Aktiviti
P&P berjalan dengan lancar.Keputusan kertas 1 agak memuaskan. Jawapan
yang betul minimum yang pelajar perolehi ialah 15 soalan.pelajar dapat mengetahui
jawapan setiap soalan.
|
Tarikh
|
10 September 2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan Percubaan SPM PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Aktiviti
P&P berjalan dengan lancar.Keputusan kertas 1 agak memuaskan. Jawapan
yang betul minimum yang pelajar perolehi ialah 15 soalan.pelajar dapat
mengetahui jawapan setiap soalan.
|
Tarikh
|
11 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
Sains 1
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
Tarikh
|
11 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
motif ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
prinsip dan asas rekaan serta menghasilkan motif flora pada ukiran kayu
dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan motif ukiran kayu
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung karya menghasilkan motif ukiran kayu.
2.
Pelajar
menghasilkan motif ukiran kayu berdasarkan spesifikasi yang diberikan oleh
guru.
3.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan motif ukiran kayu.
4.
Persembahan
karya pelajar
5.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa menghasilkan karya
tersebut.karya yang dihasilkan juga agak memuaskan.
|
Tarikh
|
11 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Mengetahui jenis-jenis
peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Memahami proses
menghasilkan ukiran kayu.
4.
Mengenali bentuk
silat dan corak serta nilai yang ditampilkan dalam ukiran kayu.
5.
Mengkaji motif dan
pola corak ukiran yang digunakan untuk kraf ukiran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan pengenalan kepada kraf ukiran kayu dan mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Guru
menyenaraikan jenis peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan ukiran kayu.
4.
Guru
menunjukkan bentuk silat dan corak serta nilai dalam ukiran kayu.
5.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
6.
Membuat
rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
12 September
2014
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
kertas
|
Percubaan SPM
PSK
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan dengan lancar
|
No comments:
Post a Comment