RPH Minggu 14
Rancangan Pelajaran Harian ~31 Mac ~4 April 2014
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif dunia maritim sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk menghasilkan
lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari berikutnya.
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui lebih mendalam teknik dan
proses penghasilan cetakan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan kepada pelajar.
2.
Membuat
penerangan tentang teknik-teknik membuat cetakan dan proses penghasilan
cetakan.
3.
Pelajar
disoal jawab untuk menguji pemahaman pelajar terhadap tajuk.
4.
Guru
membuat nota dan pelajar dikehendaki salin.
5.
Membuat
rumusan terhadap tajuk P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh cetakan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah cetakan dan
maksud cetakan.
2.
Mengenali bahan untuk membuat
cetakan.
3.
Mengetahui ciri-ciri cetakan.
4.
Mengetahui rekabentuk pembingkaian
karya cetakan dalam siri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan tentang sejarah, maksud dan ciri-ciri cetakan.
2.
Guru
menunjukkan beberapa bahan-bahan untuk membuat cetakan.
3.
Guru
menunjukkan rekabentuk cetakan berbingkai.
4.
Bersoal
jawab dengan pelajar
5.
Membuat
nota berkaitan topik.
6.
Membuat
kesimpulan tentang p & p.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh rekabentuk karya cetakan
berbingkai.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar dapat
menyiapkan nota dan menunjukkan minat dengan topik p&p yang diajar.
|
Tarikh
|
1 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif dunia maritim sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk sambung
tugasan menghasilkan lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari berikutnya.
|
Tarikh
|
1 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Cetakan
timbul
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan cetakan timbul yang
menarik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
cetakan timbul.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan timbul kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstarasi menghasilkan acuan cetakan.
3.
Guru
mengedarkan bahan-bahan untuk menghasilkan cetakan mengikut kumpulan.
4.
Pelajar
menghasilkan acuan cetakan dalam kumpulan.
5.
Pelajar
mencetak mnggunakan acuan yang mereka hasilkan.
6.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh hasil cetakan menggunakan
teknik
cetakan timbul.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar tidak dapat
menyiapkan acuan cetakan dan dikehendaki menyiapkannya di rumah.
|
Tarikh
|
2 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui lebih mendalam teknik dan
proses penghasilan cetakan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan kepada pelajar.
2.
Membuat
penerangan tentang teknik-teknik membuat cetakan dan proses penghasilan
cetakan.
3.
Pelajar
disoal jawab untuk menguji pemahaman pelajar terhadap tajuk.
4.
Guru
membuat nota dan pelajar dikehendaki salin.
5.
Membuat
rumusan terhadap tajuk P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh cetakan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
2 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif dunia maritim sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk sambung
tugasan menghasilkan lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari berikutnya.
|
Tarikh
|
2 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif dunia maritim sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk sambung
tugasan menghasilkan lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari berikutnya.
|
Tarikh
|
3 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif dunia maritim sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk sambung
tugasan menghasilkan lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari berikutnya.
|
Tarikh
|
3 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Cetakan
timbul
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan cetakan timbul yang
menarik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
cetakan timbul.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan timbul kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstarasi menghasilkan acuan cetakan.
3.
Guru
mengedarkan bahan-bahan untuk menghasilkan cetakan mengikut kumpulan.
4.
Pelajar
menghasilkan acuan cetakan dalam kumpulan.
5.
Pelajar
mencetak mnggunakan acuan yang mereka hasilkan.
6.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh hasil cetakan menggunakan
teknik
cetakan timbul.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar tidak dapat
menyiapkan acuan cetakan dan dikehendaki menyiapkannya di rumah.
|
Tarikh
|
3 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Cetakan
timbul
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
cetakan timbul yang menarik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali mencetak cetakan timbul
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan kepada pelajar.
2.
Pelajar
dikehendaki mencetak hasil acuan cetakan yang telah mereka hasilkan
memggunakan warna poster.
3.
Guru
memantau dan membimbing pelajar.
4.
Pelajar
membuat kekemasan.
5.
Setiap
kumpulan membentangkan karya masing-masing
6.
Membuat
rumusan terhadap aktiviti P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh cetakan, warna poster,berus
lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
4 April 2014
|
Minggu
|
14
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk motif
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
beberapa lakaran olahan motif dunia maritim sebagai sumber ilham reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
olahan idea.
2.
Murid diminta untuk sambung
tugasan menghasilkan lakaran olahan motif.
3.
Guru memantau dan membimbing.
4.
Persembahan hasil lakaran.
5.
Rumusan pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat
menyiapkan tugasan dengan baik dan kemas.
|
No comments:
Post a Comment