RPH Minggu 35
Rancangan Pelajaran Harian ~ 25 Ogos~29
Ogos 2014
Tarikh
|
25 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta untuk menyambung melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar
sarawak.
2. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3. Pelajar
membuat kekemasan.
4. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P tidak
dapat dilaksanakan kerana pelajar kursus di MARA Serian.
|
Tarikh
|
25 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta untuk menyambung melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar
sarawak.
2. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3. Pelajar
membuat kekemasan.
4. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar dapat menyiapkan karya dan dapat
menghasilkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
26 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar buah-buahan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar buah-buahan.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Aktiviti dapat dijalankan
seperti yang dirancang dan pelajar dapat menghasilkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
26 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar buah-buahan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar buah-buahan.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Aktiviti dapat dijalankan
seperti yang dirancang dan pelajar dapat menghasilkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
26 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta untuk menyambung melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar
sarawak.
2. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3. Pelajar
membuat kekemasan.
4. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P tidak
dapat dilaksanakan kerana pelajar kursus di MARA Serian.
|
Tarikh
|
27 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengenali
kraf anyaman mengkuang dan pandan.
2.
Memahami
proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Mengetahui
jenis kelarai serta memahami fungsi dan rupa bentuk tikar.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
member penerangan pengenalan kepada kraf anyaman.
2.
Guru
menerangkan tentang proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Guru
menyenaraikan jenis kelarai dan menunjukkan bahagian-bahagian tikar kepada
pelajar.
4.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kraf anyaman
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
27 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori ( ulangkaji )
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Berbincang dan mencari jawapan bagi soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru mengarahkan pelajar untuk menjawab 30 soalan dan jawab
dalam masa 40 minit
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
27 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Keseluruhan
Topik PSV
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori ( ulangkaji )
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Berbincang dan mencari jawapan bagi soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru mengarahkan pelajar untuk menjawab 30 soalan dan jawab
dalam masa 40 minit
2.
Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
28 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
Bahasa Melayu 1
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
Tarikh
|
28 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengenali
kraf anyaman buluh Sarawak dan rotan.
2.
Memahami
proses penyediaan buluh dan rotan dan proses menganyam.
3.
Mengetahui
jenis kelarai serta memahami fungsinya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan pengenalan kepada kraf anyaman.
2.
Guru
menerangkan tentang proses penyediaan buluh dan rotan dan proses menganyam.
3.
Guru
menyenaraikan jenis kelarai buluh dan rotan
4.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kraf anyaman buluh dan rotan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
28 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta untuk menyambung melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar
sarawak.
2. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3. Pelajar
membuat kekemasan.
4. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P tidak
dapat dilaksanakan kerana pelajar kursus di MARA Serian.
|
Tarikh
|
28 Ogos 2014
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
kertas
|
Percubaan SPM
Sejarah 1
|
Refleksi
|
Berjalan
dengan lancar
|
No comments:
Post a Comment