Friday, 7 November 2014

RPH MINGGU KE-32

RPH Minggu 32   
Rancangan Pelajaran Harian ~ 4 Ogos~8 Ogos 2014
Tarikh
4 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
70 minit
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk Industri
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan reka bentuk barangan industri
Aktiviti Pembelajaran
Kerja amali.
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan mereka.
2.     Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3.     Pelajar membuat kekemasan.
4.     Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: contoh gambar barangan industri, pensel warna.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
P&P berjalan seperti yang dirancang. Pelajar dapat menyiapkan karya dan dapat menghasilkan karya dengan baik.
                                                                
Tarikh
4 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4k9
Masa
70 minit
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk Industri
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan reka bentuk barangan industri
Aktiviti Pembelajaran
Kerja amali.
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung tugasan mereka.
2.     Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
3.     Pelajar membuat kekemasan.
4.     Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
5.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: contoh gambar barangan industri, pensel warna.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
P&P berjalan seperti yang dirancang. Pelajar dapat menyiapkan karya dan dapat menghasilkan karya dengan baik.

Tarikh
5 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Batik
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.

Tarikh
5 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Batik
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.

Tarikh
5 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
70 minit
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.     Mengetahui maksud reka bentuk hiasan dalaman.
2.     Mengetahui aspek-aspek penting dalam hiasan dalaman.
3.     Menyenaraikan proses menghasilkan model berdasarkan pelan lantai.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh reka bentuk hiasan dalaman yang ada dalam buku rujukan.
2.     Guru menerangkan isi kandungan topik.
3.     Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang dipelajari.
4.     Guru memberi nota ringkas kepada pelajar.
5.     Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.
Keperluan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar. Pelajar diminta membawa bahan untuk membuat perspektif dalam hiasan dalaman.

Tarikh
6 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K9
Masa
70 minit
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.     Mengetahui maksud reka bentuk hiasan dalaman.
2.     Mengetahui aspek-aspek penting dalam hiasan dalaman.
3.     Menyenaraikan proses menghasilkan model berdasarkan pelan lantai.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh reka bentuk hiasan dalaman yang ada dalam buku rujukan.
2.     Guru menerangkan isi kandungan topik.
3.     Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang dipelajari.
4.     Guru memberi nota ringkas kepada pelajar.
5.     Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.
Keperluan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar. Pelajar diminta membawa bahan untuk membuat perspektif dalam hiasan dalaman.

Tarikh
6 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Tenunan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.

Tarikh
6 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Tenunan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.

Tarikh
7 Ogos 2014
Minggu
32                    
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Tekat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.

Tarikh
7 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K9
Masa
70 minit
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan reka bentuk hiasan dalaman dalam ruangan dalam rumah.
Aktiviti Pembelajaran
Kerja amali.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh hiasan dalaman ruangan rumah kepada pelajar.
2.     Pelajar dibentuk beberapa kumpulan.
3.     Setiap kumpulan akan diagihkan contoh gambar hiasan dalaman dan pelajar hendaklah melukis semula gambar tersebut.
4.     Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
5.     Pelajar membuat kekemasan.
6.     Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
7.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: contoh gambar reka bentuk hiasan dalaman, pensel warna.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar tidak dapat menyiapkan karya dan tugasan akan disambung pada P&P akan datang.

Tarikh
7 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K7
Masa
60 minit
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan reka bentuk hiasan dalaman dalam ruangan dalam rumah.
Aktiviti Pembelajaran
Kerja amali.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh hiasan dalaman ruangan rumah kepada pelajar.
2.     Pelajar dibentuk beberapa kumpulan.
3.     Setiap kumpulan akan diagihkan contoh gambar hiasan dalaman dan pelajar hendaklah melukis semula gambar tersebut.
4.     Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
5.     Pelajar membuat kekemasan.
6.     Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
7.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: contoh gambar reka bentuk hiasan dalaman, pensel warna.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar tidak dapat menyiapkan karya dan tugasan akan disambung pada P&P akan datang.

Tarikh
8 Ogos 2014
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Tekat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.     Guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
Keperluan

Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi

Penerapan Nilai

Kerajinan

Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.





No comments:

Post a Comment