RPH Minggu 3
Rancangan Pelajaran Harian ~13 ~17
Januari 2014
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
lukisan perspektif dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali menghasilkan
lukisan perspektif.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menyuruh pelajar untuk sambung membuat lukisan perspektif.
2.
Pelajar
membuat kekemasan.
3.
Guru
membuat kritikan dan rumusan
|
Keperluan
|
Alat:
kertas lukisan,pensel dan pembaris
Bahan
: contoh lukisan perspektif
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi
respon yang baik semasa p n p dijalankan dan menunjukkan minat terhadap
aktiviti yang dibuat.
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
satu titik lenyap
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan satu titik lenyap dengan kemas dan baik
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
lukisan perspektif 1 titik lenyap.
|
Prosedur
|
1.
Guru menyuruh pelajar sambung membuat lukisan.
2.
Pelajar menyiapkan lukisan dan membuat kekemasan.
3.
Guru membuat kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan perspektif
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar. Pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan baik.
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
satu titik lenyap
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan satu titik lenyap dengan kemas dan baik
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
lukisan perspektif 1 titik lenyap.
|
Prosedur
|
1.
Guru menyuruh pelajar sambung membuat lukisan.
2.
Pelajar menyiapkan lukisan dan membuat kekemasan.
3.
Guru membuat kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan perspektif
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar. Pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan baik.
|
Tarikh
|
14 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
CUTI
MAULIDURRASUL
|
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Ton lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
ton pada lukisan perspektif
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat ton
pada lukisan perspektif.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan lukisan yang telah dimasukkan ton.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi menghasilkan ton pada lukisan perspektif yang telah
dibuat sebelum ini.
3.
Pelajar
menghasilkan ton pada lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif lenyap,pensel
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat
dijalankan dengan baik.pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan baik dan
kemas.pelajar menunjukkan minat semasa P&P dijalankan.
|
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Ton lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
ton pada lukisan perspektif
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat ton
pada lukisan perspektif.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan lukisan yang telah dimasukkan ton.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi menghasilkan ton pada lukisan perspektif yang telah
dibuat sebelum ini.
3.
Pelajar
menghasilkan ton pada lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif lenyap,pensel
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat
dijalankan dengan baik.pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan baik dan
kemas.pelajar menunjukkan minat semasa P&P dijalankan.
|
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Ton lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
ton pada lukisan perspektif
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat ton
pada lukisan perspektif.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan lukisan yang telah dimasukkan ton.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi menghasilkan ton pada lukisan perspektif yang telah
dibuat sebelum ini.
3.
Pelajar
menghasilkan ton pada lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif lenyap,pensel
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat
dijalankan dengan baik.pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan baik dan
kemas.pelajar menunjukkan minat semasa P&P dijalankan.
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan dan media yang digunakan.
2.
Mengetahui penggunaan media dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pelbagai teknik.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.100% pelajar menghantar nota. Pelajar diminta membawa bahan untuk
p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan dan media yang digunakan.
2.
Mengetahui penggunaan media dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pelbagai teknik.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.100% pelajar menghantar nota. Pelajar diminta membawa bahan untuk
p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan dan media yang digunakan.
2.
Mengetahui penggunaan media dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pelbagai teknik.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.100% pelajar menghantar nota. Pelajar diminta membawa bahan untuk
p&p seterusnya.
|
Tarikh
|
17 Januari 2014
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan dan media yang digunakan.
2.
Mengetahui penggunaan media dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pelbagai teknik.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.100% pelajar menghantar nota. Pelajar diminta membawa bahan untuk
p&p seterusnya.
|
No comments:
Post a Comment