RPH Minggu 2
Rancangan Pelajaran Harian ~6 ~10
Januari 2014
Tarikh
|
6 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan.
2.
Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.
|
Tarikh
|
6 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K7 & 4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan.
2.
Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.
|
Tarikh
|
6 Januari 2013
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan.
2.
Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.
|
Tarikh
|
7 Januari 2013
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan seni
visual
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik lukisan.
2.
Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru
mengajar.
|
Tarikh
|
7 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
lukisan perspektif satu titik lenyap yang baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan perspektif satu titik
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan perspektif satu titik lenyap kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lukisan perspektif satu titik lenyap.
3.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif satu titik lenyap,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat
dijalankan tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan tersebut dan p&p
akan disambung pada P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
8 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
lukisan perspektif satu titik lenyap yang baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan perspektif satu titik
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan perspektif satu titik lenyap kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lukisan perspektif satu titik lenyap.
3.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif satu titik lenyap,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat
dijalankan tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan tersebut dan p&p
akan disambung pada P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
8 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
lukisan perspektif yang baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan perspektif
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan perspektif kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lukisan perspektif.
3.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P tidak dapat
dijalankan disebabkan guru terlibat dalam pengagihan buku teks tingkatan 4.
Aktiviti akan dibuat pada hari esok.
|
Tarikh
|
8 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
lukisan perspektif yang baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan perspektif
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan perspektif kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lukisan perspektif.
3.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
contoh
lukisan perspektif,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat
dijalankan tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan tersebut dan p&p
akan disambung pada hari esok.
|
Tarikh
|
9 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
lukisan perspektif dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali menghasilkan
lukisan perspektif.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menyuruh pelajar untuk sambung membuat lukisan perspektif.
2.
Pelajar
membuat kekemasan.
3.
Guru
membuat kritikan dan rumusan
|
Keperluan
|
Alat:
kertas lukisan,pensel dan pembaris
Bahan
: contoh lukisan perspektif
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Cuti sakit
|
Tarikh
|
9 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
satu titik lenyap
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan satu titik lenyap dengan kemas dan baik
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
lukisan perspektif 1 titik lenyap.
|
Prosedur
|
1.
Guru menyuruh pelajar sambung membuat lukisan.
2.
Pelajar menyiapkan lukisan dan membuat kekemasan.
3.
Guru membuat kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan perspektif
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Cuti
sakit
|
Tarikh
|
9 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
satu titik lenyap
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan satu titik lenyap dengan kemas dan baik
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
lukisan perspektif 1 titik lenyap.
|
Prosedur
|
1.
Guru menyuruh pelajar sambung membuat lukisan.
2.
Pelajar menyiapkan lukisan dan membuat kekemasan.
3.
Guru membuat kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan perspektif
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
Cuti
sakit
|
Tarikh
|
10 Januari 2014
|
Minggu
|
2
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan perspektif
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan
lukisan perspektif dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali menghasilkan
lukisan perspektif.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menyuruh pelajar untuk sambung membuat lukisan perspektif.
2.
Pelajar
membuat kekemasan.
3.
Guru
membuat kritikan dan rumusan
|
Keperluan
|
Alat:
kertas lukisan,pensel dan pembaris
Bahan
: contoh lukisan perspektif
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi
respon yang baik semasa p n p dijalankan dan menunjukkan minat terhadap
aktiviti yang dibuat.
|
No comments:
Post a Comment