RPH Minggu 37
Rancangan Pelajaran Harian 9 Ogos~13
Ogos 2013
Tarikh
|
9 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual (seni grafik dan multimedia)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (Aneka pilihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Latihan
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam
masa 55 minit.
2.
15 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar menunjukkan minat terhadap aktiviti
yang dibuat dan didapati ramai yang mendapat lebih 20 soalan betul.
|
Tarikh
|
9 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar alam benda.
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar alam benda.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
10 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
rekabentuk
(rekabentuk industri)
|
Unit
Pemlajaran
|
Soalan Teori Reka bentuk Industri
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
10 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Lakaran
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang baik untuk dijadikan
sebagai contoh.
2.
Guru
memberi tugasan kepada pelajar untuk menampakkan bentuk sebenar benda-benda
yang ada dalam gambar.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Guru
meminta pelajar mencari idea susun atur dan imej barang yang dikehendaki
soalan.
5.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
6.
Guru
mengkritik beberapa karya pelajar supaya dapat meningkatkan kreativiti
pelajar.
7.
Rumusan aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: lukisan alam benda yang telah siap.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
10 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual ( Seni Grafik dan multimedia)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (Aneka pilihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Latihan
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam
masa 55 minit.
2.
15 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar menunjukkan minat terhadap aktiviti
yang dibuat dan didapati ramai yang mendapat lebih 20 soalan betul.
|
Tarikh
|
11 september
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Pembetulan
Peperiksaan Percubaan SPM
|
Unit
Pemlajaran
|
Soalan Teori (Aneka Pilihan)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui teknik menjawab dengan betul.
2.
Mengetahui jawapan bagi kesemua soalan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru membincangkan setiap soalan dengan teknik yang betul dan
jawapan setiap soalan
2.
Pelajar bersama-sama dengan guru memberi jawapan bagi setiap
soalan
3.
Guru membuat rumusan keseluruhan ujian kertas teori.
|
Keperluan
|
Rujukan: kertas soalan PSV percubaan SPM. |
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyelesaikan
semua soalan dan jawapan kertas PSV 1.
|
Tarikh
|
11 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Menghasilkan
ton pada lakaran( media pensel)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk
dijadikan sebagai contoh.
2.
Guru
memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan yang mereka
lakarkan.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Guru
membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Proses menghasilkan tidak
dapat disiapkan dan akan disambung pada P & P hari berikutnya.
|
Tarikh
|
11 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas
gubahan Percubaan SPM
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
2.
Pelajar mengetahui jawapan dan teknik menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
kritikan
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan setiap karya pelajar dan mengkritik secara
keseluruhan karya mereka.
2.
Membincangkan teknik menghasilkan karya.
3.
Guru membuat rumusan keseluruhan prestasi keputusan ujian
pelajar.
|
Keperluan
|
Rujukan: karya pelajar. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat mengetahui
kesilapan yang dibuat oleh mereka dan akan berusaha untuk meningkatkan
latihan dan usaha mereka.
|
Tarikh
|
12 September2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Pembetulan
Peperiksaan Percubaan SPM
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (Aneka Pilihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui teknik menjawab dengan betul.
2.
Mengetahui jawapan bagi kesemua soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru membincangkan setiap soalan dengan teknik yang betul dan
jawapan setiap soalan
2.
Pelajar bersama-sama dengan guru memberi jawapan bagi setiap
soalan
3.
Guru membuat rumusan keseluruhan ujian kertas teori.
|
Keperluan
|
Rujukan: kertas soalan PSV percubaan SPM. |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyelesaikan
semua soalan dan jawapan kertas PSV 1.
|
Tarikh
|
12 September 2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Menghasilkan
ton pada lukisan(media pensel)
·
Membuat
kekemasan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyiapkan proses mewarna lukisan dengan memasukkan
ton pada objek untuk menunjukkan 3 dimensi.
2.
Guru
membuat pemantauan dan memberi bimbingan
3.
Guru
mengkritik karya pelajar supaya dapat menjadi panduan pada masa akan datang.
4.
Guru
membuat rumusan aktiviti yang telah dibuat.
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan
tugasan seperti yang dirancang.
|
Tarikh
|
13 September
2013
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
rekabentuk
(rekabentuk industri)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori Reka bentuk Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
No comments:
Post a Comment