RPH Minggu 36
Rancangan Pelajaran Harian 2 September~6 September
2013
Tarikh
|
2 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Kertas
|
PERCUBAAN SPM
SAINS KERTAS 1
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
2 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Perkembangan
idea.
·
Lakaran
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan contoh soalan kepada pelajar.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Guru
meminta pelajar mencari idea susun atur dan imej barang yang dikehendaki
soalan.
5.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
6.
Guru
mengkritik beberapa karya pelajar supaya dapat meningkatkan kreativiti
pelajar.
7.
Rumusan aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan. Secara
keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
3 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Aktiviti
|
Ulangkaji
subjek Sains kertas 2 (Percubaan SPM)
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama yang baik dan mengulangkaji dalam keadaan yang tenang.
|
Tarikh
|
3 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Lakaran
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang baik untuk dijadikan
sebagai contoh.
2.
Guru
memberi tugasan kepada pelajar untuk menampakkan bentuk sebenar benda-benda
yang ada dalam
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Guru
meminta pelajar mencari idea susun atur dan imej barang yang dikehendaki
soalan.
5.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
6.
Guru
mengkritik beberapa karya pelajar supaya dapat meningkatkan kreativiti
pelajar.
7.
Rumusan aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: lukisan alam benda yang telah siap.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
3 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Kertas
|
Percubaan SPM
Sains kertas 2
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
4 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Latihan
keseluruhan tajuk.
|
Unit
Pemlajaran
|
Soalan Teori (Aneka Pilihan)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 50 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 70
minit.
2.
Pembetulan dan perbincangan jawapan akan dibuat pada masa 8
dan 9.
|
Keperluan
|
Rujukan: buku latihan PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyelesaikan
semua soalan dan jawapan akan dibincang pada masa ke 8 dan 9.
|
Tarikh
|
4 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Mewarna
lakaran
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap diwarna
untuk dijadikan sebagai contoh.
2.
Guru
memberi tugasan kepada pelajar untuk mewarna lukisan yang mereka lakarkan.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Guru
meminta pelajar mengkaji warna yang sesuai dengan objek yang dilukis.
5.
Pelajar
mewarna lukisan. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
6.
Rumusan
aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Proses mewarna tidak
dapat disiapka dan akan disambung pada P & P hari berikutnya.
|
Tarikh
|
4 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Latihan
keseluruhan tajuk.
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan jawapan latihan aneka pilihan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
2.
Pelajar mengetahui jawapan dan teknik menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru berbincang dengan pelajar jawapan bagi soalan yang telah
dibuat semasa masa 1 dan 2.
2.
Membincangkan teknik menjawab soalan aneka pilihan.
|
Keperluan
|
Rujukan: buku latihan PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menjawab soalan
dengan baik kerana didapati pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan dapat
dijawab.
|
Tarikh
|
5 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
kertas
|
Percubaan SPM
Pendidikan Seni Visual kertas 1
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
5 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Mewarna
lukisan
·
Membuat
kekemasan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyiapkan proses mewarna lukisan dengan memasukkan
ton pada objek yang diwarna untuk menunjukkan 3 dimensi.
2.
Pelajar
mewarna lukisan. Guru membuat pemantauan dan memberi bimbingan
3.
Guru
mengkritik karya pelajar supaya dapat menjadi panduan pada masa akan datang.
4.
Guru
membuat rumusan aktiviti yang telah dibuat.
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan
tugasan seperti yang dirancang.
|
Tarikh
|
6 September 2013
|
Minggu
|
36
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
(Lukisan)kertas 2 Percubaan SPM
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan karya.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui kelemahan lukisan setiap pelajar lain
2.
Menjadikan kritikan sebagai panduan masa akan datang.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kritikan.
|
Prosedur
|
1.
Guru memaklumkan markah setiap karya pelajar.
2.
Guru mengkritik satu persatu karya pelajar.
3.
Pelajar diberi peluang untuk mengkritik karya rakan yang lain.
4.
Guru membuat rumusan terhadap aktiviti yang dibuat.
|
Keperluan
|
bahan: karya pelajar. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar berpeluang untuk
mengkritik dan menunjukkan minat terhadap aktiviti yang dijalankan
keseluruhan berjalan dengan lancar.
|
No comments:
Post a Comment