Tarikh
|
16
Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan simbol
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah simbol yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh simbol kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan simbol kepada pelajar.
3.
Pelajar
diminta untuk menghasilkan satu simbol dengan menggunakan warna yang betul
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan simbol.
5.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.90% pelajar dapat
menyiapkan karya.
|
Tarikh
|
17 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Reka
Corak
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mewarna motif reka corak marin pada kasut kanvas berdasarkan
cadangan kajian warna dengan kemas, tepat dan berkualiti.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Mewarna
motif reka corak pada kasut kanvas
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh hasil karya reka corak pada kasut kanvas
2.
Murid diminta untuk mewarna reka corak pada kasut kanvas
berdasarkan cadangan hasil akhir.
3.
Guru membantu mengambil gambar proses mewarna.
4.
Persembahan hasil produk murid.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Media:
Akrilik.
Bahan: Contoh reka corak, kasut kanvas Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan kesungguhan dan minat dalam aktiviti amali mereka corak. Hasil
reka corak motif dapat di warnakan dengan baik.
|
Tarikh
|
17 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Bentuk
Hiasan dalaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengenali reka
bentuk ruang kediaman dan reka bentuk ruang awam.
2.
Memahami
aspek asas seni reka bentuk hiasan dalaman melalui penggunaan ruang,
peredaran udara, pencahayaan, perabot dan warna.
3.
Mengaplikasi
prinsip rekaan dalam hiasan dalaman.
4.
Memahami penggunaan peralatan dan
bahan serta proses reka bentuk hiasan dalaman.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan beberapa contoh reka bentuk hiasan dalaman mengikut kategori.
2. Guru
menerangkan pengenalan reka bentuk hiasan dalaman kepada pelajar.
3. Pelajar
diminta untuk mengelaskan kategori dan menunjukan contoh kategori tersebut
pada contoh yang guru pamerkan di hadapan kelas.
4. Guru
menerangkan aspek asas dan prinsip seni reka bentuk hiasan dalaman.
5. Guru
menyenaraikan peralatan dan bahan serta proses reka bentuk hiasan dalaman dan
membuat penerangan.
6. Guru membuat
sesi soal jawab dan pelajar menjawab soalan tersebut.
7. Guru membuat
rumusan terhadap pengajaran dan pembelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh rekaan hiasan dalaman dalam rumah
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa P&P dijalankan. Mereka menunjukkan
minat terhadap tajuk yang dipelajari.
|
Tarikh
|
17 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mewarna motif reka corak marin pada kasut kanvas berdasarkan
cadangan kajian warna dengan kemas, tepat dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mewarna
motif reka corak pada kasut kanvas
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh hasil karya reka corak pada kasut
kanvas
2.
Murid diminta untuk mewarna reka corak pada kasut kanvas
berdasarkan cadangan hasil akhir.
3.
Guru membantu mengambil gambar proses mewarna.
4.
Persembahan hasil produk murid.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Media:
Akrilik.
Bahan: Contoh reka corak, kasut kanvas Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan kesungguhan dan minat dalam aktiviti amali mereka corak. Hasil
reka corak motif dapat di warnakan dengan baik.
|
Tarikh
|
18 Jun 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
rekaan telefon bimbit model baru
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas seni reka dalam rekaan.
2.
Menghasilkan
rekaan telefon bimbit dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
Menunjukkan contoh rekaan telefon bimbit model baru kepada pelajar untuk
dijadikan sebagai rujukan.
2.
Guru
memantau kerja pelajar dan membimbing pelajar untuk menghasilkan rekaan
tersebut.
3.
Pelajar
membuat kekemasan.
4.
Guru
membuat kritikan dan rumusan kepada pembelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh Rekaan telefon bimbit.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
50% pelajar
menyiapkan kerja amali dan menghasilkan rekaan dengan baik. Secara
keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
18 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mewarna motif reka corak marin pada kasut kanvas berdasarkan
cadangan kajian warna dengan kemas, tepat dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mewarna
motif reka corak pada kasut kanvas
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh hasil karya reka corak pada kasut
kanvas
2.
Murid diminta untuk mewarna reka corak pada kasut kanvas
berdasarkan cadangan hasil akhir.
3.
Guru membantu mengambil gambar proses mewarna.
4.
Persembahan hasil produk murid.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Media:
Akrilik.
Bahan: Contoh reka corak, kasut kanvas Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
Tarikh
|
18 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan logo
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya
2.
Menghasilkan
sebuah logo yang mempunyai mesej yang tersendiri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan logo
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh logo kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstarasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan logo dengan betul.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan logo.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan lancar.
70% menyiapkan karya. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar
dan hasil karya juga kemas dan baik.
|
Tarikh
|
19 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Bentuk
Lanskap
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenali
sejarah landskap dan kaitannya dengan ekosistem.
2.
Mengenali
jenis-jenis landskap dan peranannya.
3.
Memahami
fungsi fizikal dan estetik tumbuhan landskap.
4.
Mengenali
eleman reka bentuk landskap. Mengaplikasi unsur seni dan prinsip rekaan dalam
reka bentuk landskap.
5.
Memahami
proses mereka bentuk landskap.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menerangkan pengenalan dan sejarah reka bentuk landskap.
2. Guru
menyenaraikan jenis-jenis landskap dan peranannya.
3. Pelajar
mengkaji dan membuat perbincangan tentang fungsi fizikal dan estetik tumbuhan
landskap serta elemen reka bentuk landskap.
4. Guru
menjelaskan unsur seni dan prinsip rekaan dalam reka bentuk landskap dan
proses mereka bentuk landskap.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh lanskap
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
19 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mewarna motif reka corak marin pada kasut kanvas berdasarkan
cadangan kajian warna dengan kemas, tepat dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mewarna
motif reka corak pada kasut kanvas
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh hasil karya reka corak pada kasut kanvas
2.
Murid diminta untuk menyambung mewarna reka corak pada kasut
kanvas berdasarkan cadangan hasil akhir.
3.
Guru membantu mengambil gambar proses mewarna.
4.
Persembahan hasil produk murid.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Media:
Akrilik.
Bahan: Contoh reka corak, kasut kanvas Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
membuat kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil kerja juga sangat baik.
|
Tarikh
|
20 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Mereka hiasan
dalaman bilik tidur.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir Pembelajaran, pelajar dapat:
1. Mengaplikasikan
prinsip dan asas seni reka bentuk hiasan dalaman.
2. Menghasilkan
reka bentuk hiasan dalaman dalam bilik tidur.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan reka bentuk hiasan dalaman bilik tidur.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh reka bentuk hiasan dalaman bilik tidur untuk dijadikan
panduan.
2. Pelajar
menghasilkan reka bentuk tersebut dan dibimbing oleh guru.
3. Pelajar
membuat kekemasan.
4. Guru membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Kertas lukisan dan warna pensel
Bahan:
Contoh hiasan dalaman bilik tidur.
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan, pelajar memberi respon yang baik semasa P&P. Pelajar
menunjukkan minat dalam menghasilkan karya.30% pelajar dapat menyiapkan
karya.
|
Tarikh
|
20 Julai 2012
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka
Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mewarna motif reka corak marin pada kasut kanvas berdasarkan
cadangan kajian warna dengan kemas, tepat dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mewarna
motif reka corak pada kasut kanvas
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh hasil karya reka corak pada kasut kanvas
2.
Murid diminta untuk mewarna reka corak pada kasut kanvas
berdasarkan cadangan hasil akhir.
3.
Guru membantu mengambil gambar proses mewarna.
4.
Persembahan hasil produk murid.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Media:
Akrilik.
Bahan: Contoh reka corak, kasut kanvas Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
Cikgu Noor
ReplyDeleteKerja yang amat baik. Usahakan sepertimana yang telah dirancang. Cuma bahagian refleksi, perlu menyatakan pencapaian objektif P&P dan tindakan susulan yang akan diambil