Tarikh
|
9
Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya
2.
Menghasilkan
sebuah karya poster yang mempunyai mesej yang tersendiri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstarasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan poster dengan betul.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan poster.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh karya poster
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari Rabu.
Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
10 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan yang menunjukkan peralat dan bahan untuk menghasilkan corak pada
karya dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan peralatan dan bahan.
2.
Amali murid
menghasilkan lukisan
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh lukisan peralatan dan bahan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa membuat kerja amali. Hasil karya juga
baik dan kemas.
|
Tarikh
|
10 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Mengetahui jenis-jenis
peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Memahami proses
menghasilkan ukiran kayu.
4.
Mengenali bentuk
silat dan corak serta nilai yang ditampilkan dalam ukiran kayu.
5.
Mengkaji motif dan
pola corak ukiran yang digunakan untuk kraf ukiran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan pengenalan kepada kraf ukiran kayu dan mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Guru
menyenaraikan jenis peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan ukiran kayu.
4.
Guru
menunjukkan bentuk silat dan corak serta nilai dalam ukiran kayu.
5.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
6.
Membuat
rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan.
|
Refleksi
|
Pelajar memberi
respon yang baik semasa P&P dan memberi kerjasama yang baik dengan guru.
|
Tarikh
|
10 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan yang menunjukkan peralat dan bahan untuk menghasilkan corak pada
karya dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan peralatan dan bahan.
2.
Amali murid
menghasilkan lukisan
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh lukisan peralatan dan bahan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
Tarikh
|
11 Jun 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan motif
ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
prinsip dan asas rekaan serta menghasilkan motif flora pada ukiran kayu
dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan motif ukiran kayu
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh ukiran kayu untuk dijadikan panduan kepada
pelajar.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi proses permulaan menghasilkan motif ukiran kayu.
3.
Pelajar
menghasilkan motif ukiran kayu berdasarkan spesifikasi yang diberikan oleh
guru.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan motif ukiran kayu.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
60% pelajar
menyiapkan kerja amali dan menghasilkan motif dengan baik. Secara
keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
11 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan yang menunjukkan peralat dan bahan untuk menghasilkan corak pada
karya dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan peralatan dan bahan.
2.
Amali murid
menghasilkan lukisan
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh lukisan peralatan dan bahan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
Tarikh
|
11 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik mewarna dalam penghasilan poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarnakan poster
|
Prosedur
|
1.
Pelajar
menyambung projek amali menghasilkan poster.
2.
Pelajar
mewarna karya poster yang mereka telah hasilkan.
3.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mewarna poster.
4.
Guru
membantu pelajar menyiapkan poster.
5.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
6.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan lancar.
70% menyiapkan karya. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar
dan hasil karya juga kemas dan baik.
|
Tarikh
|
12 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengenali
kraf anyaman mengkuang dan pandan.
2.
Memahami
proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Mengetahui
jenis kelarai serta memahami fungsi dan rupa bentuk tikar.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
member penerangan pengenalan kepada kraf anyaman.
2.
Guru
menerangkan tentang proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Guru
menyenaraikan jenis kelarai dan menunjukkan bahagian-bahagian tikar kepada
pelajar.
4.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kraf anyaman
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan memberi
respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
12 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan yang menunjukkan peralat dan bahan untuk menghasilkan corak pada
karya dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Pelajar menyambung
kerja amali .
2.
Amali pelajar menghasilkan
lukisan peralatan dan bahan menghasilkan karya kasut.
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
membuat kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil kerja juga sangat baik.
|
Tarikh
|
13 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasi
prinsip dan asas dalam menghasilkan motif anyaman dalam hasil kerja.
2.
Menghasilkan
rekaan motif anyaman dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka motif anyaman kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan anyaman penanda buku.
3.
Pelajar
menghasilkan anyaman dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat kekemasan dan guru membuat kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
5.
Guru
meminta seseorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Kertas berwarna, gunting, pembaris dan gam
Bahan:
Contoh penanda buku.
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan, pelajar memberi respon yang baik semasa P&P. Pelajar
menunjukkan minat dalam menghasilkan karya.30% pelajar dapat menyiapkan
karya. Pelajar yang belum siap diminta siapkan dan hantar minggu hadapan.
|
Tarikh
|
13 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan yang menunjukkan peralat dan bahan untuk menghasilkan corak pada
karya dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan peralatan dan bahan.
2.
Amali murid
menghasilkan lukisan
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh lukisan peralatan dan bahan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
No comments:
Post a Comment