RPH Minggu 16
Rancangan Pelajaran Harian 15 April~19
April 2013
Tarikh
|
15 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Arca
Mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat lakaran reka bentuk arca mobail dengan kreatif, baik
dan menarik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
melukis.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh lukisan lakaran reka bentuk arca mobail melalui tayangan
LCD.
2. Murid
diminta untuk memulakan lakaran reka bentuk.
3. Guru
memantau dan membimbig.
4. Persembahan
hasil lakaran reka bentuk.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Projector LCD
Bahan: Contoh lakaran reka bentuk. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari esok.
|
Tarikh
|
16 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
Mobail
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat lakaran reka bentuk arca mobail dengan kreatif, baik
dan menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
melukis.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh lukisan lakaran reka bentuk arca mobail melalui tayangan
LCD.
2. Murid
diminta untuk memulakan lakaran reka bentuk.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil lakaran reka bentuk.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Projector LCD
Bahan: Contoh lakaran reka bentuk. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari esok.
|
Tarikh
|
16 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
maksud poster dan sejarah ciptaannya.
2.
Mengetahui
fungsi dan ciri-ciri poster
3.
Mengetahui
proses dan teknik menghasilkan poster.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi kandungan topik yang diajar.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
3.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
poster
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.pelajar diminta untuk membawa bahan
dan alat untuk kerja amali esok.
|
Tarikh
|
16 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunkasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Papan Peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sekrang-kurangnya 4
lakaran muka taip berkapsyenkan Jus Minuman masing-masing.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali menghasilkan
portfolio KRSV.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
muka taip.
2.
Guru menujukkan demonstrasi
membuat muka taip.
3.
Murid diminta untuk memulakan
lakaran muka taip.
4.
Guru memantau dan membimbing.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh
portfolio.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kreativiti
dan kekemasan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar
tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari Khamis.
|
Tarikh
|
17 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
Mobail
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat lakaran reka bentuk arca mobail dengan kreatif, baik
dan menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
melukis.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh lukisan lakaran reka bentuk arca mobail melalui tayangan
LCD.
2. Murid
diminta untuk memulakan lakaran reka bentuk.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil lakaran reka bentuk.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Projector LCD
Bahan: Contoh lakaran reka bentuk. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar tidak
dapat menyiapkan lakaran dan akan disambung pada hari khamis.
|
Tarikh
|
17 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik mewarna dalam penghasilan poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarnakan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster yang berwarna kepada pelajar untuk
mengetahui warna yang sesuai digunakan.
2.
Guru
membuat demonstrasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat teknik – teknik mewarna poster dengan betul
4.
Pelajar
mewarna karya poster yang mereka telah hasilkan.
5.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mewarna poster.
6.
Guru
membimbing pelajar
7.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
8.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh karya poster Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari Khamis.
Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
18 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunkasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Papan Peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sekrang-kurangnya 4
lakaran muka taip berkapsyenkan Jus Minuman masing-masing.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali menghasilkan
portfolio KRSV.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran
muka taip.
2.
Guru menujukkan demonstrasi
membuat muka taip.
3.
Murid diminta untuk memulakan
lakaran muka taip.
4.
Guru memantau dan membimbing.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh
portfolio.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kreativiti
dan kekemasan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat
menyiapkan lakaran dengan baik.
|
Tarikh
|
18 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
Mobail
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat lakaran reka bentuk arca mobail dengan kreatif, baik
dan menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
melukis.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh lukisan lakaran reka bentuk arca mobail melalui tayangan
LCD.
2. Murid
diminta untuk memulakan lakaran reka bentuk.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil lakaran reka bentuk.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Projector LCD
Bahan: Contoh lakaran reka bentuk. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat
menyiapkan tugasan dengan baik.
|
Tarikh
|
18 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Papan iklan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui fungsi
dan maksud papan iklan.
2.
Mengetahui
jenis-jenis papan iklan.
3.
Mengetahui aspek
penting dalam rekaan bentuk papan iklan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh papan iklan yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi
kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4.
Guru memberi nota
ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan
minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
19 April 2013
|
Minggu
|
16
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kajian Rekaan seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Lakaran olahan idea buah-buahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan olahan
lakaran buah-buahan dengan lebih kreatif.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lakaran olahan idea.
2.
Guru menerangkan
kaedah membuat olahan.
3.
Amali murid
menghasilkan lakaran olahan.
4.
Guru memantau dan
membimbing.
5.
Persembahan olahan
buah-buahan.
6.
Memberi komen dan
membuat rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat: Pensel.
Bahan: Contoh lakaran olahan buah-buahan. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar bermasalah
untuk membuat lakaran kerana tidak dapat membayangkan atau tiada idea untuk
membuat lakaran. Cara yang terbaik ialah membimbing mereka seorang demi seorang.namun
lakaran tidak dapat siap dan akan disambung pada hari selasa.
|
No comments:
Post a Comment