Wednesday, 17 April 2013

RPH MINGGU KE-15



RPH Minggu 15
Rancangan Pelajaran Harian 8 April~12 April 2013
Tarikh
8 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka bentuk motif
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan beberapa lakaran olahan motif hidupan laut sebagai sumber ilham reka bentuk.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lakaran olahan idea.
2.     Murid diminta untuk menghasilkan lakaran olahan motif.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil lakaran.
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari esok.

Tarikh
9 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka bentuk motif
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan beberapa lakaran olahan motif hidupan laut sebagai sumber ilham reka bentuk.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lakaran olahan idea.
2.     Murid diminta untuk menghasilkan lakaran olahan motif.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil lakaran.
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari esok.
                                                             
Tarikh
9 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Simbol
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1.     Memahami konsep dan fungsi simbol dalam reka bentuk grafik.
2.     Mengetahui jenis dan ciri – ciri simbol

Aktiviti Pembelajaran
1.     Guru menerangkan fungsi dan konsep simbol dalam reka bentuk grafik.
2.     Guru membuat penerangan tentang ciri – ciri sesuatu rekaan simbol dengan menunjukkan contoh simbol.
3.     Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas
4.     Pelajar diuji tahap pemahaman dengan  topik yang dipelajari.
5.     Guru membuat rumusan.
Prosedur

Keperluan
Bahan : Contoh simbol
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.

Tarikh
9 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K10
Masa
70 minit
Bidang
Komunkasi visual
Unit Pembelajaran
Papan Peraga
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan lakaran papan peraga dengan mengutamakan unsur bentuk, ruang dan jalinan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lakaran papan peraga.
2.     Guru menerangkan dan membuat demonstrasi teknik penghasilan lakaran papan peraga
3.     Amali murid menghasilkan lakaran.
4.     Guru memantau dan membimbing.
5.     Persembahan lakaran papan peraga.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat: Pensel.
Bahan: Contoh lakaran papan peraga.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari Khamis.

Tarikh
10 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pemulihan Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka bentuk motif
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan beberapa lakaran olahan motif hidupan laut sebagai sumber ilham reka bentuk.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lakaran olahan idea.
2.     Murid diminta untuk menghasilkan lakaran olahan motif.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil lakaran.
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Tetapi pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan tugasan akan disambung hari esok.

Tarikh
10 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
Tingkatan
4K5
Masa
120 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Menghasilkan Simbol
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:

1.     Mengaplikasikan asas-asas seni dalam karya.
2.     Menghasilkan sebuah simbol yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.

Aktiviti Pembelajaran
Membuat kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan beberapa contoh simbol kepada pelajar.
2.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan simbol kepada pelajar.
3.     Pelajar diminta untuk menghasilkan satu simbol dengan menggunakan warna yang betul
4.     Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan simbol.
5.     Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.  
Keperluan
Alat: Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan : contoh simbol
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
60% pelajar telah menyiapkan kerja amali. Pelajar telah menghasilkan simbol dengan baik.

Tarikh
11 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K10
Masa
70 minit
Bidang
Komunkasi visual
Unit Pembelajaran
Papan Peraga
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan lakaran papan peraga dengan mengutamakan unsur bentuk, ruang dan jalinan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lakaran papan peraga.
2.     Guru menerangkan dan membuat demonstrasi teknik penghasilan lakaran papan peraga
3.     Amali murid menghasilkan lakaran.
4.     Guru memantau dan membimbing.
5.     Persembahan lakaran papan peraga.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat: Pensel.
Bahan: Contoh lakaran papan peraga.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan lakaran dengan baik.beberapa orang pelajar yang belum siap diminta untuk menyiapkan lakaran.

Tarikh
11 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka bentuk motif
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan beberapa lakaran olahan motif hidupan laut sebagai sumber ilham reka bentuk.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lakaran olahan idea.
2.     Murid diminta untuk menghasilkan lakaran olahan motif.
3.     Guru memantau dan membimbing.
4.     Persembahan hasil lakaran.
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lakaran olahan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan lakaran dan olahan dengan baik.namun beberapa orang pelajar belum siap dan diarahkan untuk menyiapkan tugasan di rumah.

Tarikh
11 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pemulihan Pendidikan Seni
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Rekaan simbol
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mereka bentuk simbol yang baru dengan mengutamakan keterbacaan mesej yang disampaikan.
Aktiviti Pembelajaran
Kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh simbol yang direka baru.
2.     Guru membuat demonstrasi membuat simbol.
3.     Pelajar membuat rekabentuk simbol dan dibimbing oleh guru.
4.     Pelajar membuat kemasan.
5.     Guru membuat kritikan rumusan terhadap pelajaran.
Keperluan
Bahan: Contoh reka bentuk simbol yang baru.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan simbol dengan baik.

Tarikh
12 April 2013
Minggu
15
Mata Pelajaran
Pendidikan seni visual
Tingkatan
5K10
Masa
60 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Muka Taip
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan pelbagai muka taip dengan baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh muka taip.
2.     Guru menerangkan dan membuat demonstrasi membuat lakaran muka taip
3.     Amali murid menghasilkan lakaran muka taip.
4.     Guru memantau dan membimbing.
5.     Persembahan karya lukisan.
6.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Alat: Pensel.
Bahan: Contoh lakaran muka taip.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
PERKHEMAHAN PENGANGKAP PERINGKAT DAERAH SERIAN




No comments:

Post a Comment