Rancangan Pelajaran Harian ~10 – 14 September
2012
Tarikh
|
10 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menyatakan
perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan serta memberikan
contoh dengan betul.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh pembungkusan.
2.
Guru menerangkan
perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan.
3.
Murid diminta untuk
mencatat nota.
4.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk pembungkusan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar
|
Tarikh
|
10
September 2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Bentuk
Lanskap
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenali
sejarah landskap dan kaitannya dengan ekosistem.
2.
Mengenali
jenis-jenis landskap dan peranannya.
3.
Memahami
fungsi fizikal dan estetik tumbuhan landskap.
4.
Mengenali
eleman reka bentuk landskap. Mengaplikasi unsur seni dan prinsip rekaan dalam
reka bentuk landskap.
5.
Memahami
proses mereka bentuk landskap.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menerangkan pengenalan dan sejarah reka bentuk landskap.
2. Guru
menyenaraikan jenis-jenis landskap dan peranannya.
3. Pelajar
mengkaji dan membuat perbincangan tentang fungsi fizikal dan estetik tumbuhan
landskap serta elemen reka bentuk landskap.
4. Guru
menjelaskan unsur seni dan prinsip rekaan dalam reka bentuk landskap dan
proses mereka bentuk landskap.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh lanskap
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
11 September2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Aktiviti
|
Peperiksaan
Percubaan SPM
|
Tarikh
|
11 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Memahami
fungsi dan kegunaan poster
2.
Mengkaji
sejarah perkembangan poster
3.
Mengenal
ciri-ciri dan elemen dalam penghasilan poster.
4.
Mengetahui
jenis-jenis poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan fungsi dan kegunaan poster.
2.
Guru
membuat penerangan tentang ciri-ciri dan elemen serta sejarah perkembangan
poster.
3.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.
Pelajar
diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
poster
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.
|
Tarikh
|
11 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Aktiviti
|
Peperiksaan
Percubaan SPM
|
Tarikh
|
12 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kaligrafi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengetahui
sejarah dan perkembangan kaligrafi.
2.
Meneliti
teknik penulisan kaligrafi.
3.
Mengetahui
jenis tulisan khat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan sejarah serta perkembangan kaligrafi.
2.
Guru
membuat penerangan tentang teknik penulisan kaligrafi.
3.
Pelajar
diminta menyenaraikan jenis tulisan khat.
4.
Guru
memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kaligrafi
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar
bersemangat dan memahami topik dengan baik.
|
Tarikh
|
12 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
70 minit
|
Aktiviti
|
Peperiksaan
Percubaan SPM
|
Tarikh
|
12 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Lanskap taman
awam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran Pelajar dapat:
1. Menghasilkan
taman awam dengan baik dan kemas mengikut perancangan yang betul.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan beberapa contoh taman lanskap awam kepada pelajar.
2. Guru membuat
demonstrasi menghasilkan lanskap taman awam.
3. Pelajar
menghasilkan taman awam masing-masing.
4. Guru membuat
pemantauan dan membimbing pelajar.
5. Guru membuat
rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh rekaan lanskap taman awam
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa P&P dijalankan. Mereka menunjukkan
minat terhadap tajuk yang dipelajari. 30% pelajar dapat menyiapkan karya.
Namun pelajar yang lain diminta untuk menyiapkan dirumah dan hantar pada masa
P&P yang seterusnya.
|
Tarikh
|
13 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Simbol
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami
konsep dan fungsi simbol dalam reka bentuk grafik.
2. Mengetahui
jenis dan ciri – ciri simbol
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1. Guru
menerangkan fungsi dan konsep simbol dalam reka bentuk grafik.
2. Guru membuat
penerangan tentang ciri – ciri sesuatu rekaan simbol dengan menunjukkan
contoh simbol.
3. Guru memberi
nota kepada pelajar secara ringkas
4. Pelajar diuji
tahap pemahaman dengan topik yang
dipelajari.
5. Guru membuat
rumusan.
|
Prosedur
|
|
Keperluan
|
Bahan : Contoh simbol
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan
lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
13 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Perbincangan
kertas peperiksaan PSV 1
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (kertas 1)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui jawapan untuk semua soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru membacakan soalan kepada pelajar dan membincangkan setiap
jawapan sama ada betul atau salah supaya pelajar tahu sebab jawapan soalan
tersebut.
2.
Pelajar bersama-guru memberi jawapan yang sesuai bagi setiap
soalan.
3.
Guru membuat rumusan bagi markah keseluruhan kelas.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Kertas soalan Percubaan SPM 2012
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. Pelajar
dapat bersama-sama dengan cikgu berbincang soalan.
|
Tarikh
|
14 September
2012
|
Minggu
|
37
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Perbincangan
kertas peperiksaan PSV 1
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (kertas 1)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui jawapan untuk semua soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru membacakan soalan kepada pelajar dan membincangkan setiap
jawapan sama ada betul atau salah supaya pelajar tahu sebab jawapan soalan
tersebut.
2.
Pelajar bersama-guru memberi jawapan yang sesuai bagi setiap
soalan.
3.
Guru membuat rumusan bagi markah keseluruhan kelas.
|
Keperluan
|
Rujukan: Kertas soalan Percubaan SPM 2012 |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. Pelajar
dapat bersama-sama dengan cikgu berbincang soalan.
|
No comments:
Post a Comment