Rancangan Pelajaran Harian ~27 – 30 Ogos
2012
Tarikh
|
27 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Pakaian
tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran,
pelajar dapat:
1.
Mengetahui
penerimaan pengaruh-pengaruh luar pakaian tradisional Melayu.
2.
Mengetahui
jenis-jenis pakaian tradisional Melayu.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh gambar pakaian tradisional Melayu kepada pelajar.
2. Guru memberi
penerangan kepada isi kandungan.
3. Pelajar
diberikan nota untuk lebih memahami pembelajaran
4. Guru Menguji
kefahaman pelajar tentang pembelajaran.
5. Guru Membuat
rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh gambar Pakaian Tradisional
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa P&P
dijalankan. 50% pelajar membawa buku nota, yang lain disuruh salin dalam
kertas lain dan tampal dalam buku nota PSV nanti.
|
Tarikh
|
27
Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk hiasan
dalaman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengetahui
maksud reka bentuk hiasan dalaman.
2.
Mengetahui
aspek dan kompenan yang perlu ada dalam sesebuah hiasan dalaman.
3.
Mengetahui
prinsip reka bentuk hiasan dalaman.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh-contoh hiasan dalaman kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan tentang hiasan dalaman untuk memberi pemahaman kepada pelajar.
3.
Guru
menyenaraikan prinsip-prinsip rekaan.
4.
Pelajar
diberi nota ringkas untuk memudahkan pelajar belajar semula.
5.
Guru
meminta seseorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan, pelajar memberi respon yang baik semasa P&P. Pelajar
menunjukkan minat semasa guru membuat penerangan.
|
Tarikh
|
28 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
30 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan objek atau hidupan
hidup.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana 1masa sahaja. Pelajar diminta untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
28 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Pakaian
Tradisional ( Perhiasan diri)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
perhiasan diri yang digunakan di setiap bahagian.
2.
Mengetahui
lebih terperinci bahan dan bentuk barang yang digunakan untuk hiasan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan beberapa barangan hiasan untuk pakaian tradisional.
2. Guru memberi
penerangan terhadap pembelajaran.
3. Pelajar
diberikan nota ringkas.
4. Pelajar
disoal untuk menguji pemahaman.
5. Guru Membuat
rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh gambar perhiasan diri.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa P&P
dijalankan.
|
Tarikh
|
28 Ogos2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori reka bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 55
minit.
2.
5 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 60% pelajar
dapat menjawab lebih dari 20 soalan. 40% akan diberi latihan banyak supaya
mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa ke
semasa.
|
Tarikh
|
29 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Kenderaan (kereta
lembu)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas senireka dalam karya yang dibuat.
2.
Menghasilkan
lukisan yang menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh gambar kereta lembu kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi mengasilkan kereta lembu.
3.
Pelajar
membuat lukisan kereta lembu dan guru membuat pemantauan.
4.
Pelajar
membuat kekemasan
5.
Guru
membuat kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Alat: Contoh Kereta Lembu
Bahan: Kertas lukisan, warna
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 50% dapat menyiapkan
kerja,50% lagi akan menyiapkan latihan dirumah. Secara keseluruhan, P&P
berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
29 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori reka bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 55
minit.
2.
5 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 50%
pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan. 50% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
Tarikh
|
29 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
rekaan dalam bilik tidur
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas seni reka dalam rekaan.
2.
Menghasilkan
rekaan bilik tidur dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
Menunjukkan contoh rekaan bilik tidur kepada pelajar untuk dijadikan sebagai
rujukan.
2.
Guru
memantau kerja pelajar dan membimbing pelajar untuk menghasilkan rekaan
tersebut.
3.
Pelajar
membuat kekemasan.
4.
Guru
membuat kritikan dan rumusan kepada pembelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh Rekaan hiasan dalaman bilik
tidur.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
80% pelajar
menyiapkan kerja amali dan menghasilkan rekaan dengan baik.20% pelajar akan
menyiapkan karya dan hantar pada hari esok. Secara keseluruhan, P&P
berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
30 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Kenderaan
(perahu)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas senireka dalam karya yang dibuat.
2.
Menghasilkan
lukisan yang menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh gambar perahu kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi mengasilkan perahu.
3.
Pelajar
membuat lukisan perahu dan guru membuat pemantauan.
4.
Pelajar
membuat kekemasan
5.
Guru
membuat kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Alat: Contoh gambar perahu
Bahan: Kertas lukisan, warna
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 45% dapat menyiapkan
kerja,55% lagi akan menyiapkan latihan dirumah. Secara keseluruhan, P&P
berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
30 Ogos 2012
|
Minggu
|
35
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
30 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan objek atau hidupan
hidup.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Cikgu,
ReplyDeleteRPH untuk Minggu 32-34 lengkap dan kemaskini.Teruskan usaha baik anda.
Happy teaching and have a nice day!