RPH Minggu 29
Rancangan Pelajaran Harian 15 Julai~19
Julai 2013
Tarikh
|
15 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh arca mobail yang ada di bilik seni.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan arca mobail mengikut tema yang
telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan arca.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
15 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Batik (Menghasilkan
corak batik)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengenali
motif – motif seni batik
2.
Dapat
Menghasilkan lakaran corak berdasarkan alam flora
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran Teori
dan menghasilkan corak Kraf Tradisional batik
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukan beberapa hasil kerja batik kepada pelajar.
2.
Guru
membuat penerangan motif-motif batik yang dikaitkan dengan alam sekitar.
3.
Pelajar
menyalin nota
4.
Guru
membuat demontrasi menghasilkan motif batik dan contoh corak yang boleh
dihasilkan melalui motif tersebut.
5.
Guru
menyuruh pelajar menghasilkan corak batik.
6.
Guru
membuat pemantauan dan bimbingan.
7.
Pelajar
membuat kekemasan dan persembahan.
8.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Alat:
kertas lukisan, media bebas.
Bahan
: Contoh Karya batik
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P n P berjalan
dengan lancar.pelajar menunjukkan minat terhadap kerja amali yang dibuat.
Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan diminta untuk menyiapkan tugasan
dan hantar pada hari esok.
|
Tarikh
|
16 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Menghasilkan arca mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh arca mobail yang ada di bilik seni.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan arca mobail mengikut tema yang
telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan arca.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
16 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan motif
ukiran kayu
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
prinsip dan asas rekaan serta menghasilkan motif flora pada ukiran kayu
dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan motif ukiran kayu
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh ukiran kayu untuk dijadikan panduan kepada
pelajar.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi proses permulaan menghasilkan motif ukiran kayu.
3.
Pelajar
menghasilkan motif ukiran kayu berdasarkan spesifikasi yang diberikan oleh
guru.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan motif ukiran kayu.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
60% pelajar
menyiapkan kerja amali dan menghasilkan motif dengan baik. Secara
keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
16 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan
peraga
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan papan
peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk
yang telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
17 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar diminta
menyambung menghasilkan arca.
2. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada masa ke 8.
|
Tarikh
|
17 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan seni dan
Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pemlajaran
|
Anyaman (Penanda
buku)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasi
prinsip dan asas dalam menghasilkan motif anyaman dalam hasil kerja.
2.
Menghasilkan
rekaan motif anyaman dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Membuat kerja amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka motif anyaman kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan anyaman penanda buku.
3.
Pelajar
menghasilkan anyaman dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat kekemasan dan guru membuat kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
5.
Guru
meminta seseorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Kertas berwarna, gunting, pembaris dan gam
Bahan:
Contoh penanda buku.
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan,
pelajar memberi respon yang baik semasa P&P. Pelajar menunjukkan minat
dalam menghasilkan karya.30% pelajar dapat menyiapkan karya. Pelajar yang
belum siap diminta siapkan dan hantar minggu hadapan.
|
Tarikh
|
17 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar diminta
menyambung menghasilkan arca.
2. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
18 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan
peraga
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan papan
peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk
yang telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
18 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan motif
ukiran kayu
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
prinsip dan asas rekaan serta menghasilkan motif flora pada ukiran kayu
dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan motif ukiran kayu
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh ukiran kayu untuk dijadikan panduan kepada
pelajar.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi proses permulaan menghasilkan motif ukiran kayu.
3.
Pelajar
menghasilkan motif ukiran kayu berdasarkan spesifikasi yang diberikan oleh
guru.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan motif ukiran kayu.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
60% pelajar
menyiapkan kerja amali dan menghasilkan motif dengan baik. Secara
keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
19 Julai 2013
|
Minggu
|
29
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan seni
visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan
peraga
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan papan
peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk
yang telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
No comments:
Post a Comment