RPH Minggu 28
Rancangan Pelajaran Harian 8 Julai~12
Julai 2013
Tarikh
|
8 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh arca mobail yang ada di bilik seni.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan arca mobail mengikut tema yang
telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan arca.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
9 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh arca mobail yang ada di bilik seni.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan arca mobail mengikut tema yang
telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan arca.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
9 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Batik
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui
apa yang dimaksudkan dengan batik.
2.
Mengetahui
jenis – jenis batik
3.
Mengenali
motif – motif seni batik
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran Teori
Kraf Tradisional
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukan beberapa hasil kerja batik kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan maksud seni batik dan tempat yang terkenal dengan kraf batik.
3.
Guru
menyenaraikan dan menerangkan jenis-jenis batik.
4.
Guru
membuat penerangan motif-motif batik yang dikaitkan dengan alam sekitar.
5.
Pelajar
menyalin nota
6.
Guru
membuat rumusan pembelajaran
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh karya batik
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
9 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan
peraga
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan papan
peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk
yang telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
10 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar diminta
menyambung menghasilkan arca.
2. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
10 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan seni dan
Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pemlajaran
|
Anyaman
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengenali
kraf anyaman mengkuang dan pandan.
2.
Memahami
proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Mengetahui
jenis kelarai serta memahami fungsi dan rupa bentuk tikar.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
member penerangan pengenalan kepada kraf anyaman.
2.
Guru
menerangkan tentang proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.
Guru
menyenaraikan jenis kelarai dan menunjukkan bahagian-bahagian tikar kepada
pelajar.
4.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kraf anyaman
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan memberi
respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
11 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan
peraga
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan papan
peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk
yang telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
11 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan arca
mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan arca
mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar diminta
menyambung menghasilkan arca.
2. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
11 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Ukiran kayu
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengenali dan memahami jenis ukiran kayu.
2.
Mengetahui jenis-jenis peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Memahami proses menghasilkan ukiran kayu.
4.
Mengenali bentuk silat dan corak serta nilai yang ditampilkan
dalam ukiran kayu.
5.
Mengkaji motif dan pola corak ukiran yang digunakan untuk kraf
ukiran
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan pengenalan kepada kraf ukiran kayu dan mengenali dan
memahami jenis ukiran kayu.
2.
Guru
menyenaraikan jenis peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.
Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan ukiran kayu.
4.
Guru
menunjukkan bentuk silat dan corak serta nilai dalam ukiran kayu.
5.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
6.
Membuat
rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh motif ukiran kayu
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan.
|
Refleksi
|
Pelajar memberi
respon yang baik semasa P&P dan memberi kerjasama yang baik dengan guru.
|
Tarikh
|
12 Julai 2013
|
Minggu
|
28
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan seni
visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan
peraga
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan papan
peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan
alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk
yang telah dibuat.
3. Pelajar diminta
menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
No comments:
Post a Comment