RPH Minggu 27
Rancangan Pelajaran Harian 1 Julai~5
Julai 2013
Tarikh
|
1 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
arca mobail
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
arca mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh arca mobail yang ada di bilik seni.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan arca mobail mengikut
tema yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan arca.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
2 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Menghasilkan
arca mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
arca mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh arca mobail yang ada di bilik seni.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan arca mobail mengikut
tema yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan arca.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
2 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit
Pembelajaran
|
landskap
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran pelajar dapat:
1. Menghasilkan pelan
landskap halaman rumah
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka bentuk landskap mini.
2.
Guru mengarahkan
pelajar untuk membuat pelan landskap halaman rumah masing-masing.
3.
Guru memantau dan
membimbing pelajar menghasilkan landskap.
4.
Guru memberi
kritikan yang membina kepada hasil karya pelajar
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh reka bentuk landskap mini
|
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan
minat terhadap kerja amali yang dibuat.
|
Tarikh
|
2 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
papan peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
papan peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut
reka bentuk yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
3 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Menghasilkan
arca mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran
murid dapat:
1. Menghasilkan
arca mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta menyambung menghasilkan arca.
2. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
3 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pemlajaran
|
tembikar
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Mengetahui maksud
tembikar.
2. Mengetahui jenis-jenis
tembikar.
3. Menyenaraikan
proses persedian tanah liat
4. Mengetahui alat
dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran Teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Guru memberi
penerangan tentang topik yang dipelajari.
3. Guru bersoal
jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
PnP berjalan
seperti yang dirancang.Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang
dipelajari.
|
Tarikh
|
4 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
papan peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
papan peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut
reka bentuk yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
4 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
arca mobail
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
arca mobail dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar
diminta menyambung menghasilkan arca.
2. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan arca.
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
Tarikh
|
4 Jun 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Pelajar diminta
untuk melukis rekaan tembikar Sarawak dan corak tembikar sarawak.
3. Pelajar menghasilkan
karya dan dibimbing oleh guru.
4. Pelajar
membuat kekemasan.
5. Guru membuat
kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
6. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
kekemasan
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
menyiapkan karya dan lukisan pelajar juga memuaskan.
|
Tarikh
|
5 Julai 2013
|
Minggu
|
27
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
papan peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
papan peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh papan peragal yang telah siap.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut
reka bentuk yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat
pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga
|
Keperluan
|
Bahan:
pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
No comments:
Post a Comment