RPH Minggu 24
Rancangan Pelajaran Harian 10 Jun~14 Jun
2013
Tarikh
|
10 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan/Catan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan
kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi
gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Perbincangan-Kritikan
dan apresiasi.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
2. Guru memberi
komen secara keseluruhan.
3. Murid diminta
untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan
teknik.
4. Guru
mengukuhkan komen murid.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Karya
lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Penghargaan
dan apresiasi karya lukisan.
|
Refleksi
|
Pelajar telah
mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni
halus.
|
Tarikh
|
11 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Pembetulan
kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan
kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Perbincangan.
|
Prosedur
|
1. Guru
mengedarkan kertas peperiksaan murid.
2. Guru memberi
komen keputusan secara keseluruhan.
3. Murid diminta
untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
4. Guru
mengukuhkan jawapan murid.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas
soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Keputusan
peperiksaan pelajar adalah kurang memuaskan. Ramai pelajar yang tidak begitu
memahami kehendak soalan dan hanya meneka jawapan sahaja.
|
Tarikh
|
11 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan/Catan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan
kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi
gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Perbincangan-Kritikan
dan apresiasi.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
2. Guru memberi
komen secara keseluruhan.
3. Murid diminta
untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan
teknik.
4. Guru
mengukuhkan komen murid.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Karya
lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Penghargaan
dan apresiasi karya lukisan.
|
Refleksi
|
Pelajar mengetahui
kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus.
|
Tarikh
|
11 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan/Catan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan
kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi
gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Perbincangan-Kritikan
dan apresiasi.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
2. Guru memberi
komen secara keseluruhan.
3. Murid diminta
untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan
teknik.
4. Guru
mengukuhkan komen murid.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Karya
lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Penghargaan
dan apresiasi karya lukisan.
|
Refleksi
|
Pelajar
mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni
halus. Ada pelajar tidak memahami soalan dan keluar tajuk.
|
Tarikh
|
12 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
·
Ilustrasi persembahan
dalam situasi sebenar.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
ilustrasi persembahan arca mobail dalam situasi sebenar dengan baik, menarik
dan berkualiti.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
Amali.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh ilustrasi arca mobail dalam situasi sebenar di dalam
sebuah restoran makanan laut.
2. Guru
membuat demonstrasi menghasilkan ilustrasi tersebut.
3. Amali
murid menghasilkan ilustrasi
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh ilustrasi arca mobail di restoran makanan laut. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Komunikasi
visual
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat
menyiapkan tugasan dengan baik dan kemas.
|
Tarikh
|
12 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Pembetulan
kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan
kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Perbincangan.
|
Prosedur
|
1. Guru
mengedarkan kertas peperiksaan murid.
2. Guru memberi
komen keputusan secara keseluruhan.
3. Murid diminta
untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
4. Guru
mengukuhkan jawapan murid.
5. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas
soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Keputusan
peperiksaan pelajar adalah kurang memuaskan. Ramai pelajar yang tidak begitu
memahami kehendak soalan dan hanya meneka jawapan sahaja.
|
Tarikh
|
13 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Papan peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah lukisan tiga
dimensi yang menunjukkan tiga sudut pandangan papan peraga yang menarik
dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lukisan
tiga dimensi.
2.
Guru menerangkan teknik
menghasilkan lukisan.
3.
Murid diminta untuk menghasilkan
lukisan.
4.
Guru memantau dan membimbing.
5.
Rumusan pelajaran dengan
persembahan karya lakaran murid.
|
Keperluan
|
Alat: Pensil warna, kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan 3 dimensi. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menghasilkan
sudut pandangan yang menarik dan mereka boleh baiki semula apabila produk
siap dihasilkan.
|
Tarikh
|
13 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Alat
dan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan atau catan alat dan bahan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya alat dan bahan serta membuat menerangkan alat
tersebut.
2. Amali
murid menghasilkan lukisan atau catan alat dan bahan.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
kekemasan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar belum
dapat menyiapkan dan disambung pada minggu depan.
|
Tarikh
|
13 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mengetahui maksud
serta fungsi reka bentuk industri .
2.
Mengetahui kaedah
dan jenis reka bentuk industri.
3.
Menyenaraikan proses
reka bentuk industri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka bentuk industri yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi
kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4.
Guru memberi nota
ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan
terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
|
Tarikh
|
14 Jun 2013
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Papan peraga
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah lukisan tiga
dimensi yang menunjukkan tiga sudut pandangan papan peraga yang menarik
dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lukisan
tiga dimensi.
2.
Guru menerangkan teknik
menghasilkan lukisan.
3.
Murid diminta untuk menghasilkan
lukisan.
4.
Guru memantau dan membimbing.
5.
Rumusan pelajaran dengan
persembahan karya lakaran murid.
|
Keperluan
|
Alat: Pensil warna, kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan 3 dimensi. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P
& P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menghasilkan
sudut pandangan yang menarik dan mereka boleh baiki semula apabila produk
siap dihasilkan.
|
No comments:
Post a Comment