RPH Minggu 3
Rancangan Pelajaran Harian ~14 ~18
Januari 2013
Tarikh
|
14 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
(pensel)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah pensel.
2.
Mengetahui jenis pensel
3.
Mengetahui konsep jenis pensel.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru
membuat penerangan tentang topik.
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar tentang topik pembelajaran.
3.
Pelajar
menulis nota yang guru berikan.
4.
Guru
membuat rumusan tentang topik.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
ton dalam penggunaan pensel.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan seperti yang dirancang. Pelajar
menunjukkan minat terhadap p&p dan memberi respon yang baik terhadap
topik yang diajar.
|
Tarikh
|
15 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan alam
benda.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan objek
|
Prosedur
|
1.
Guru
meletakkan objek di tengah-tengah kelas.
2.
Guru
menunjukkan cara-cara melukis objek tersebut dengan memfokuskan dan membuat
kadar banding supaya mengikut saiz yang dikehendaki
3.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lukisan tersebut.
4.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: bekas air,buku tebal, bekas
sudu,sudu.
Alat: contoh
lukisan,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik tetapi pelajar tidak
dapat menyiapkan lukisan tersebut dan p&p akan disambung pada hari esok.pelajar
menunjukkan minat terhadap p & p
|
Tarikh
|
15 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik
lukisan dan media yang digunakan.
2.
Mengetahui
penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan
topik p&p.
2.
Bersoal jawab dengan
pelajar tentang topik.
3.
Pelajar menyalin
nota yang diberi oleh guru.
4.
Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan yang menggunakan
pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar diminta membawa
bahan untuk p&p esok.
|
Tarikh
|
15 Januari
2012
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan alam
benda.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan objek
|
Prosedur
|
1.
Guru
meletakkan objek di tengah-tengah kelas.
2.
Guru
menunjukkan cara-cara melukis objek tersebut dengan memfokuskan dan membuat
kadar banding supaya mengikut saiz yang dikehendaki
3.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lukisan tersebut.
4.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: bekas air
Alat: contoh
lukisan,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar menunjukkan
minat terhadap aktiviti yang dijalankan.80% dapat menyiapkan lukisan.20%
siapkan dirumah.
|
Tarikh
|
16 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
50 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan alam
benda.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan objek
|
Prosedur
|
1.
Guru
meletakkan objek di tengah-tengah kelas.
2.
Guru
menyuruh pelajar untuk menyambung tugasan yang belum siap.
3.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: bekas air,buku tebal, bekas
sudu,sudu.
Alat: contoh
lukisan,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik tetapi pelajar tidak
dapat menyiapkan lukisan tersebut dan p&p akan disambung pada hari esok.pelajar
menunjukkan minat terhadap p & p
|
Tarikh
|
16 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (jalinan
serangga)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan
haiwan yang mempunyai unsur jalinan dengan kemas dan baik
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali lukisan
|
Prosedur
|
1.
Guru membuat
demonstrasi menghasilkan serangga berserta jalinan pada haiwan tersebut
2.
Pelajar membuat
lukisan dan membuat kekemasan dan
dibimbing oleh guru.
3.
Guru membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan rama-rama
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar dapat menyiapkan
lukisan dengan baik.
|
Tarikh
|
17 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
(pensel)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah pensel.
2.
Mengetahui jenis pensel
3.
Mengetahui konsep jenis pensel.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru
membuat penerangan tentang topik.
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar tentang topik pembelajaran.
3.
Pelajar
menulis nota yang guru berikan.
4.
Guru
membuat rumusan tentang topik.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
ton dalam penggunaan pensel.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan seperti yang dirancang. Pelajar
menunjukkan minat terhadap p&p dan memberi respon yang baik terhadap
topik yang diajar.
|
Tarikh
|
17 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan alam
benda.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan objek
|
Prosedur
|
1.
Guru
meletakkan objek di tengah-tengah kelas.
2.
Guru
menyuruh pelajar untuk menyambung tugasan yang belum siap.
3.
Pelajar
menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: bekas air,buku tebal, bekas
sudu,sudu.
Alat: contoh
lukisan,pensel,pembaris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar dapat
menyiapkan lukisan tersebut.100% pelajar dapat menyiapkan tugasan dengan
baik.pelajar menunjukkan minat terhadap p & p
|
Tarikh
|
17 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui maksud catan dan media
yang digunakan untuk mengahsilkan catan.
2.
Mengetahui aliran-aliran seni
lukis.
3.
Mengetahui teknik cat air.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh catan kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang topik
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar
4.
Pelajar
menulis nota.
5.
Membuat
rumusan topik.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
catan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
Tarikh
|
18 Januari
2013
|
Minggu
|
3
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (jalinan
haiwan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan
haiwan yang mempunyai unsur jalinan dengan kemas dan baik
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali lukisan
|
Prosedur
|
1.
Guru membuat
demonstrasi menghasilkan berserta
jalinan pada haiwan tersebut
2.
Pelajar membuat
lukisan dan membuat kekemasan dan
dibimbing oleh guru.
3.
Guru membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan haiwan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar dapat menyiapkan
lukisan dengan baik.
|
No comments:
Post a Comment