RPH Minggu 1
Rancangan Pelajaran Harian ~2 ~4 Januari
2013
Tarikh
|
2 Januari
2013
|
Minggu
|
1
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Format
Peperiksaan
Asas Seni
Reka
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui format peperiksaan
Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.
Mengingati semula asas seni reka.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.
Pelajar
diminta untuk menyenaraikan asas seni
reka yang pernah dipelajari.
3.
Guru
menerangkan sedikit tentang asas seni reka.
4.
Rumusan
pelajaran
|
Keperluan
|
Bahan: Buku
nota, contoh lakaran dan lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid mengetahui format peperiksaan SPM dengan baik serta
menunjukkan respon yang baik dalam mengikuti pembelajaran.
|
Tarikh
|
3 Januari
2013
|
Minggu
|
1
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Format Peperiksaan
Asas Seni
Reka
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui format peperiksaan
Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.
Mengingati semula asas seni reka.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.
Pelajar
diminta untuk menyenaraikan asas seni
reka yang pernah dipelajari.
3.
Guru
menerangkan sedikit tentang asas seni reka.
4.
Rumusan
pelajaran
|
Keperluan
|
Bahan: Buku
nota, contoh lakaran dan lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid mengetahui format peperiksaan SPM dengan baik serta
menunjukkan respon yang baik dalam mengikuti pembelajaran.
|
Tarikh
|
3 Januari
2013
|
Minggu
|
1
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Sukatan
Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni
Reka
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sukatan pelajaran dan format
peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.
Mengingati semula asas seni reka.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.
Pelajar
diminta untuk menyenaraikan asas seni
reka yang pernah dipelajari.
3.
Guru
menerangkan sedikit tentang asas seni reka.
4.
Rumusan
pelajaran
|
Keperluan
|
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan
SPM dengan baik serta menunjukkan respon yang baik dalam mengikuti
pembelajaran.
|
Tarikh
|
3 Januari
2012
|
Minggu
|
1
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mengetahui
bahan-bahan yang digunakan untuk membuat lukisan.
2.
Memahami
4 unsur penting menentukan mutu hasil lukisan.
3.
Mengetahui
perspektif dalam lukisan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
membuat penerangan tetang topik
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar.
3.
Menulis
nota yang guru beri
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Alat: pensel,pen,pensel warna
Bahan : buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa p n p dijalankan dan menunjukkan minat
terhadap topik.
|
Tarikh
|
4 Jan 2013
|
Minggu
|
1
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Mengetahui
bahan-bahan yang digunakan untuk membuat lukisan.
2.
Memahami
4 unsur penting menentukan mutu hasil lukisan.
3.
Mengetahui
perspektif dalam lukisan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
membuat penerangan tetang topik
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar.
3.
Menulis
nota yang guru beri
4.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Alat: pensel,pen,pensel warna
Bahan : buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi respon yang baik semasa p n p dijalankan dan menunjukkan minat
terhadap topik yang dipelajari
|
Tarikh
|
4 Januari
2013
|
Minggu
|
1
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui maksud
lukisan.
2.
Mengenali bahan yang
digunakan untuk membuat lukisan.
3.
Mengetahui
teknik-teknik menghasilkan lukisan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan.
2.
Guru membuat
penerangan tentang topik.
3.
pelajar diminta
untuk mencatat nota.
4.
Guru membuat rumusan
terhadap topik.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan perspektif
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar
|
No comments:
Post a Comment