Sunday, 1 February 2015

RPH MINGGU KE-5

RPH Minggu 5
Rancangan Pelajaran Harian ~26 ~30 Januari 2015
Tarikh
26 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Asas Seni Reka (Prinsip Rekaan)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui Prinsip rekaan irama dan pergerakan, kepelbagaian dan kesatuan.
2.     Memahami dengan baik tentang Prinsip Rekaan.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan tentang prinsip rekaan irama dan pergerakan, kepelbagaian dan kesatuan.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan ciri-ciri setiap Prinsip rekaan.
3.     Guru bersoalan jawab dengan pelajar untuk menguji permahaman pelajar terhadap tajuk yang dipelajari.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
26 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
 Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K8
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Asas Seni Reka (Prinsip Rekaan)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui Prinsip rekaan kontra, irama dan pergerakan, kepelbagaian dan kesatuan.
2.     Memahami dengan baik tentang Prinsip Rekaan.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan tentang prinsip rekaan kontra, irama dan pergerakan, kepelbagaian dan kesatuan.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan ciri-ciri setiap Prinsip rekaan.
3.     Guru bersoalan jawab dengan pelajar untuk menguji permahaman pelajar terhadap tajuk yang dipelajari.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
27 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K7
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan pemandangan.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan pemandangan.
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung semula lukisan yang dibuat pada minggu lepas.
2.     Pelajar menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
3.     Membuat kritikan dan rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai
Lukisan pemandangan.
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat tetapi tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada p&p akan datang.

Tarikh
27 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K9
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan pemandangan.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan pemandangan.
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung semula lukisan yang dibuat pada minggu lepas.
2.     Pelajar menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
3.     Membuat kritikan dan rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai
Lukisan pemandangan.
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat tetapi tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada p&p akan datang.

Tarikh
27 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan seni visual
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mengetahui teknik lukisan.
2.     Mengetahui sejarah lukisan.
3.     Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori.
Prosedur
1.     Guru menerangkan topik p&p.
2.     Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.     Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
28 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K8
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mengetahui teknik lukisan.
2.     Mengetahui sejarah lukisan.
3.     Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori.
Prosedur
1.     Guru menerangkan topik p&p.
2.     Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.     Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
28 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K7
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan pemandangan.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan pemandangan.
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung semula lukisan yang dibuat pada hari selasa.
2.     Pelajar menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
3.     Membuat kritikan dan rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai
Lukisan pemandangan.
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat. Pelajar dapat menyiapkan karya dengan baik.

Tarikh
29 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K8
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan ( ton )
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui teknik menghasilkan ton
Aktiviti Pembelajaran
amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan demontrasi teknik-teknik untuk menghasilkan ton.
2.     Pelajar  diminta untuk menghasilkan ton menggunakan pelbagai teknik yang dipelajari.
3.     Kritikan dan rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Buku nota, contoh format peperiksaan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat tetapi aktiviti akan disambung minggu depan.

Tarikh
29 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K9
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan pemandangan.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan pemandangan.
Prosedur
1.     Guru mengarahkan pelajar untuk menyambung semula lukisan yang dibuat pada hari selasa.
2.     Pelajar menghasilkan lukisan dan dibimbing oleh guru.
3.     Membuat kritikan dan rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai
Lukisan pemandangan.
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat. Pelajar dapat menyiapkan karya dengan baik.

Tarikh
30 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan seni visual
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan ( ton )
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui teknik menghasilkan ton
Aktiviti Pembelajaran
amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan demontrasi teknik-teknik untuk menghasilkan ton.
2.     Pelajar  diminta untuk menghasilkan ton menggunakan pelbagai teknik yang dipelajari.
3.     Kritikan dan rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Buku nota, contoh format peperiksaan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat tetapi aktiviti akan disambung pada minggu depan

Tarikh
30 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K9
Masa
30 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan alam benda.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan pemandangan.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lukisan alam benda.
2.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan lukisan tersebut.
3.     Pelajar diberikan gambar lukisan dan meniru lukisan tersebut dan dibimbing oleh guru.
4.     Membuat kritikan dan rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan alam benda.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai
Kerjasama
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat tetapi tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada p&p akan datang.

Tarikh
30 Januari 2015
Minggu
5
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K7
Masa
30 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lukisan alam benda.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
Aktiviti Pembelajaran
Amali membuat lukisan pemandangan.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lukisan alam benda.
2.     Guru membuat demonstrasi menghasilkan lukisan tersebut.
3.     Pelajar diberikan gambar lukisan dan meniru lukisan tersebut dan dibimbing oleh guru.
4.     Membuat kritikan dan rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan alam benda.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai
Kerjasama
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat untuk membuat aktiviti yang dibuat tetapi tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada p&p akan datang.


No comments:

Post a Comment