RPH Minggu 10
Rancangan Pelajaran Harian 4 Mac~8 Mac 2013
Tarikh
|
4 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Teori
Pendidikan Seni VIsual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 1 PSV memuaskan.
|
Tarikh
|
5 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
(Ujian Kertas 2)
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV memuaskan. Pelajar tahu kehendak soalan dan markah
yang dicadangkan pelajar menunjukkan pelajar ini tahap sederhana.
|
Tarikh
|
5 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Asas Seni
Reka
|
Unit Pembelajaran
|
Pembetulan
Soalan ujian kertas 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui jawapan dan teknik
menjawab soalan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
jawapan soalan
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 1
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mencari jawapan yang
betul bersama
3.
Pelajar
membuat pembetulan kepada jawapan yang dibuat oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 1
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 1 PSV memuaskan.
|
Tarikh
|
5 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
Kerja kursus
Pendidikan Seni Visual SPM 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Memahami kehendak soalan kerja
kursus PSV SPM.
2.
Memilih soalan untuk projek kerja
kursus.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
Kerja Kursus PSV SPM 2013
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengedarkan soalan kerja kursus PSV SPM 2013 kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan arahan yang dikehendaki semasa membuat kerja kursus kepada
pelajar.
3.
Guru
memberi penerangan kepada semua tajuk kerja kursus supaya pelajar dapat
memberi gambaran terhadap kerja kursus.
4.
Pelajar
dikehendaki memilih salah satu soalan untuk projek kerja kursus nanti.
|
Keperluan
|
Bahan: Kerja Kursus Pelajar lepasan SPM 2012
Rujukan: Soalan Kerja Kursus PSV SPM 2013.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar mendapat
gambaran terhadap kerja kursus yang bakal mereka buat.pelajar dikehendaki
mencari koleksi gambar untuk dibuat pada minggu hadapan.
|
Tarikh
|
6 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
Kerja kursus
Pendidikan Seni Visual SPM 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Memahami kehendak soalan kerja
kursus PSV SPM.
2.
Memilih soalan untuk projek kerja
kursus.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
Kerja Kursus PSV SPM 2013
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengedarkan soalan kerja kursus PSV SPM 2013 kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan arahan yang dikehendaki semasa membuat kerja kursus kepada
pelajar.
3.
Guru
memberi penerangan kepada semua tajuk kerja kursus supaya pelajar dapat
memberi gambaran terhadap kerja kursus.
4.
Pelajar
dikehendaki memilih salah satu soalan untuk projek kerja kursus nanti.
|
Keperluan
|
Bahan: Kerja Kursus Pelajar lepasan SPM 2012
Rujukan: Soalan Kerja Kursus PSV SPM 2013.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar mendapat
gambaran terhadap kerja kursus yang bakal mereka buat.pelajar dikehendaki
mencari koleksi gambar untuk dibuat pada minggu hadapan.
|
Tarikh
|
6 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
(Ujian Kertas 2)
|
Unit Pembelajaran
|
Kritikan
karya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui kehendak soalan dan
teknik menghasilkan karya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
karya pelajar
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mengeluarkan kertas soalan psv 2
2.
Guru
berbincang dengan pelajar tentang setiap soalan dan mengetahui kehendak
soalan.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk memberi markah karya pelajar yang lain.
4.
Guru
membuat kritikan terhadap karya pelajar.
5.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Kertas peperiksaan bulanan PSV 2
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Keputusan
peperiksaan kertas 2 PSV memuaskan. Pelajar tahu kehendak soalan dan terdapat
beberapa orang pelajar yang terkeluar dari tajuk.
|
Tarikh
|
7 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui lebih mendalam teknik dan
proses penghasilan cetakan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan kepada pelajar.
2.
Membuat
penerangan tentang teknik-teknik membuat cetakan dan proses penghasilan
cetakan.
3.
Pelajar
disoal jawab untuk menguji pemahaman pelajar terhadap tajuk.
4.
Guru
membuat nota dan pelajar dikehendaki salin.
5.
Membuat
rumusan terhadap tajuk P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh cetakan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
7 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Asas Seni
Reka
|
Unit Pembelajaran
|
Bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan bentuk asas tanpa
bantuan alatan lain kecuali pensel dan pemadam.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
bentuk
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh bentuk asas.
2.
Guru
membuat demonstarasi menghasilkan bentuk asas.
3.
Pelajar
dikendaki membuat bentuk yang ditunjukkan tanpa sebarang bantuan alat lain
kecuali pensel dan pemadam dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh bentuk asas
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga dapat
meningkatkan kemahiran dalam penghasilan bentuk asas.
|
Tarikh
|
7 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Asas Seni
Reka
|
Unit Pembelajaran
|
Bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan bentuk asas tanpa
bantuan alatan lain kecuali pensel dan pemadam.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
bentuk
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh bentuk asas.
2.
Guru
membuat demonstarasi menghasilkan bentuk asas.
3.
Pelajar
dikendaki membuat bentuk yang ditunjukkan tanpa sebarang bantuan alat lain
kecuali pensel dan pemadam dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh bentuk asas
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga dapat
meningkatkan kemahiran dalam penghasilan bentuk asas.
|
Tarikh
|
8 Mac 2013
|
Minggu
|
10
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Asas Seni
Reka
|
Unit Pembelajaran
|
Bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan bentuk asas tanpa
bantuan alatan lain kecuali pensel dan pemadam.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
bentuk
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh bentuk asas.
2.
Guru
membuat demonstarasi menghasilkan bentuk asas.
3.
Pelajar
dikendaki membuat bentuk yang ditunjukkan tanpa sebarang bantuan alat lain
kecuali pensel dan pemadam dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh bentuk asas
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Ada beberapa pelajar yang
tidak menyiapkan kerja dan diminta untuk menyiapkan dirumah.Pelajar juga
dapat meningkatkan kemahiran dalam penghasilan bentuk asas.
|
No comments:
Post a Comment