RPH Minggu 6
Rancangan Pelajaran Harian 4 Februari~9
Februari 2013
Tarikh
|
4 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Membuat
potret
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan potret dengan baik
dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
potret
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh potret kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi membuat lakaran potret.
3.
Pelajar
sambung membuat potret dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat jalinan dan ton pada potret.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan potret
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar dapat
menyiapkan lukisan potret dengan baik. 85% dapat menyiapkan lukisan dan
selebihnya mwmbuat dirumah. Pelajar menunjukkan minat semasa p & p
dijalankan.
|
Tarikh
|
5 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan cat
minyak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui ciri-ciri dan teknik
catan cat minyak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh catan cat minyak
2.
Guru
mengedarkan buku rujukan kepada pelajar.
3.
Guru
memberi soalan dan pelajar dikehendaki menjawab soalan dan merujuk kepada
buku rujukan yang diedarkan.
4.
Pelajar
menjawab soalan yang diberikan.
5.
Membuat
pembetulan.
6.
Membuat
kesimpulan dan rumusan tentang topik.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh catan cat minyak
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar dapat
menjawab semua soalan dengan baik.pelajar menunjukkan minat semasa p&p
dijalankan.
|
Tarikh
|
5 Februari 2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui lebih mendalam teknik dan
proses penghasilan cetakan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh cetakan kepada pelajar.
2.
Membuat
penerangan tentang teknik-teknik membuat cetakan dan proses penghasilan
cetakan.
3.
Pelajar
disoal jawab untuk menguji pemahaman pelajar terhadap tajuk.
4.
Guru
membuat nota dan pelajar dikehendaki salin.
5.
Membuat
rumusan terhadap tajuk P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh cetakan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
5 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mewarna
lukisan pemandangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan catan yang baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali mewarna
pada lakaran pemandangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan cara-cara mewarna menggunakan warna air pada lukisan.
2.
Guru
membuat demonstrasi ke atas lukisan beberapa orang pelajar.
3.
Pelajar
mewarna lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh catan pemandangan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar tidak dapat
siapkan mewarna lukisan pemandangan dan diarahkan untuk menyiapkannya
dirumah.
|
Tarikh
|
6 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah arca
2.
Mengetahui ciri-ciri arca yang
baik
3.
Mengetahui teknik menghasilkan
arca
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
Menunjukkan contoh gambar arca dan memberi contoh arca yang ada disekitar
Serian.
2.
Guru
memberi penerangan topik kepada pelajar.
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar.
4.
Guru
memberi nota kepada pelajar.
5.
Membuat
kesimpulan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga faham konsep
dalam membuat rekabentuk arca.
|
Tarikh
|
6 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Jalinan daun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan jalinan daun
yang kemas dan baik
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
lukisan jalinan daun
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk mencari daun yang mempunyai jalinan di luar kelas
dalam masa 15 minit.
2.
Guru
membuat demonstarasi melukis jalinan daun kepada pelajar dan bertitik
fokuskan satu bahagian yang di besarkan upaya menampakkan jalinan yang menarik.
3.
Pelajar
dikehendaki membuat lukisan jalinan daun dan guru memantau serta membimbing
pelajar.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan jalinan daun
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Aktiviti dapat dibuat
seperti yang dirancang.90% dapat menyiapkan tugasan dengan baik dan
selebihnya dikendaki menyiapkan tugasan dirumah.
|
Tarikh
|
7 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah arca
2.
Mengetahui ciri-ciri arca yang
baik
3.
Mengetahui teknik menghasilkan
arca
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
Menunjukkan contoh gambar arca dan memberi contoh arca yang ada disekitar
Serian.
2.
Guru
memberi penerangan topik kepada pelajar.
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar.
4.
Guru
memberi nota kepada pelajar.
5.
Membuat
kesimpulan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga faham konsep
dalam membuat rekabentuk arca.
|
Tarikh
|
7 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mereka bentuk
arca bertemakan ilmu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan arca yang
baik dan kemas
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
rekabentuk arca.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contok lukisan rekabentuk arca.
2.
Guru
membuat demonstarasi melukis rekabentuk arca dan menerangkan maksud disebalik
arca tersebut.
3.
Pelajar
dikendaki membuat arca bertemakan ilmu.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga faham konsep
dalam membuat rekabentuk arca.
|
Tarikh
|
7 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan teori
seni halus
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menjawab dan memahami soalan yang
diberikan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi latihan kepada pelajar untuk menguji pemahaman pelajar dalam seni
halus.
2.
Pelajar
membuat latihan dan dibimbing oleh guru.
3.
Membuat
pembetulan dan perbincangan jawapan latihan.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. 80% pelajar dapat
menjawab dengan baik dan selebihnya memerlukan latihan yang lebih supaya
memahami bab seni halus.
|
Tarikh
|
8 Februari
2013
|
Minggu
|
6
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan teori
seni halus
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menjawab dan memahami soalan yang
diberikan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi latihan kepada pelajar untuk menguji pemahaman pelajar dalam seni
halus.
2.
Pelajar
membuat latihan dan dibimbing oleh guru.
3.
Membuat
pembetulan dan perbincangan jawapan latihan.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. 50% pelajar dapat
menjawab dengan baik dan selebihnya memerlukan latihan yang lebih supaya
memahami bab seni halus.
|
No comments:
Post a Comment