RPH Minggu 5
Rancangan Pelajaran Harian ~28 Januari-
2 Februari 2013
Tarikh
|
28 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui maksud catan dan media
yang digunakan untuk menghasilkan catan.
2.
Mengetahui aliran-aliran seni
lukis.
3.
Mengetahui teknik cat air.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh catan kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang topik
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar
4.
Pelajar
menulis nota.
5.
Membuat
rumusan topik.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
catan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan minat
terhadap p&p.
|
Tarikh
|
29 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
pemandangan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan catan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat catan pemandangan.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh catan pemandangan.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lakaran.
3.
Pelajar
menghasilkan lakaran dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lakaran pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik tetapi pelajar tidak
dapat menyiapkan lakaran tersebut dan p&p akan disambung pada hari
esok.pelajar menunjukkan minat terhadap p & p
|
Tarikh
|
29 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui lebih mendalam teknik dan
proses penghasilan arca.
2.
Pelajar dapat mengetahui teknik dan
bentuk arca.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh arca kepada pelajar.
2.
Membuat
penerangan tentang tajuk.
3.
Pelajar
disoal jawab untuk menguji pemahaman pelajar terhadap tajuk.
4.
Guru
membuat nota dan pelajar dikehendaki salin.
5.
Membuat
rumusan terhadap tajuk P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik . pelajar menunjukkan
minat terhadap P & P.
|
Tarikh
|
29 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Membuat
potret
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan potret dengan baik
dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
potret
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh potret kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi membuat lakaran potret.
3.
Pelajar
membuat potret dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat jalinan dan ton pada potret.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan potret
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari khamis.
|
Tarikh
|
30 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
50 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mewarna
lukisan pemandangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan catan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
mewarna pada lakaran pemandangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan cara-cara mewarna menggunakan warna air pada lukisan.
2.
Guru
membuat demonstrasi ke atas lukisan beberapa orang pelajar.
3.
Pelajar
mewarna lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh catan pemandangan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar tidak dapat
siapkan mewarna lukisan pemandangan dan akan disambung pada hari esok.
|
Tarikh
|
30 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
120 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mereka bentuk
arca bertemakan ilmu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan lukisan arca yang
baik dan kemas
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
rekabentuk arca.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contok lukisan rekabentuk arca.
2.
Guru
membuat demonstarasi melukis rekabentuk arca dan menerangkan maksud disebalik
arca tersebut.
3.
Pelajar
dikendaki membuat arca bertemakan ilmu.
4.
Pelajar
diberi peluang untuk membentang maksud setiap rekabentuk arca yang dibuat.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan respon yang baik dalam
p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar. Pelajar juga faham konsep
dalam membuat rekabentuk arca. Pelajar diminta untuk membawa warna bagi
menjalankan aktiviti mewarna esok.
|
Tarikh
|
31 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Membuat
potret
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan potret dengan baik
dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
potret
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar menyambung tugasan membuat potret.
2.
Pelajar
membuat potret dan dibimbing oleh guru.
3.
Pelajar
membuat jalinan dan ton pada potret.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan potret
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. 50% pelajar dapat
menyiapkan dengan baik dan 50% lagi pelajar membuat karya tidak begitu
memuaskan. Pelajar-pelajar tersebut diminta untuk membuat kekemasan lukisan
di rumah.
|
Tarikh
|
31 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mewarna
lukisan pemandangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan catan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
mewarna pada lakaran pemandangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menyuruh pelajar menyambung tugasan catan pemandangan.
2.
Guru
membuat demonstrasi sekali lagi ke atas lukisan beberapa orang pelajar.
3.
Pelajar
mewarna lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh catan pemandangan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. 85% pelajar dapat
menyiapkan catan.selebihnya akan menyiapkan catan di rumah.
|
Tarikh
|
31 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Mewarna
lukisan rekabentuk arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan rekabentuk arca yang
menarik dengan warna yang sesuai.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali mewarna
rekabentuk arca
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan cara-cara mewarna lukisan arca.
2.
Guru
membuat demonstrasi ke atas lukisan beberapa orang pelajar.
3.
Pelajar
mewarna lukisan dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan rekabentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. 85% pelajar dapat
menyiapkan lukisan rekabentuk arca. Selebihnya tidak menyiapkan lukisan dan
akan menyiapkan lukisan di rumah.pelajar menunjukkan minat terhadap P&P.
|
Tarikh
|
1 FEBRUARI
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
pemandangan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan catan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat catan pemandangan.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh catan pemandangan.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan lakaran.
3.
Pelajar
menghasilkan lakaran dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lakaran pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik tetapi pelajar tidak
dapat menyiapkan lakaran tersebut dan p&p akan disambung pada hari
esok.pelajar menunjukkan minat terhadap p & p
|
Tarikh
|
2 Januari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
pemandangan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan catan yang baik dan
kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat lakaran lukisan pemandangan.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menuruh pelajar untuk menyambung tugasan membuat lakaran lukisan pemandangan.
2.
Guru
membuat demonstrasi pada beberapa lukisan pelajar.
3.
Pelajar
menghasilkan lakaran dan dibimbing oleh guru.
4.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lakaran pemandangan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.65% dapat menyiapkan
lakaran dan selebihnya akan menyiapkan
lakaran dirumah. Pelajar menunjukkan minat terhadap p & p yang
dijalankan. Pelajar diminta untuk membawa warna air dan peralatan lain untuk
mewarna.
|
Tarikh
|
2 Feb 2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Membuat
potret
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan potret dengan baik
dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali membuat
potret
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh potret kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi membuat lakaran potret.
3.
Pelajar
membuat potret dan dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar
membuat jalinan dan ton pada potret.
5.
Membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan potret
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar tidak dapat
menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari Isnin. Pelajar menunjukkan
minat semasa p & p dijalankan.
|
Tarikh
|
2 Februari
2013
|
Minggu
|
5
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Cetakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui sejarah cetakan dan
maksud cetakan.
2.
Mengenali bahan untuk membuat
cetakan.
3.
Mengetahui ciri-ciri cetakan.
4.
Mengetahui rekabentuk pembingkaian
karya cetakan dalam siri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan tentang sejarah, maksud dan ciri-ciri cetakan.
2.
Guru
menunjukkan beberapa bahan-bahan untuk membuat cetakan.
3.
Guru
menunjukkan rekabentuk cetakan berbingkai.
4.
Bersoal
jawab dengan pelajar
5.
Membuat
nota berkaitan topik.
6.
Membuat
kesimpulan tentang p & p.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh rekabentuk karya cetakan
berbingkai.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar dapat
menyiapkan nota dan menunjukkan minat dengan topik p&p yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment