Rancangan Pelajaran Harian ~ 1–5 Oktober 2012
Tarikh
|
1
Oktober 2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Iklan
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Memahami maksud iklan persekitaran dan kaitannya.
2.
Mengetahui prinsip rekaan iklan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan pengenalan kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan isi kandungan P&P.
3.
Guru memberi nota kepada pelajar.
4.
Sesi soal jawab dengan pelajar
5.
Guru membuat rumusan tentang p&p.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
dan kerajinan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan P&P berjalan dengan lancar.pelajar memberi kerjasama dan
memberi tumpuan semasa guru mengajar. Respon semasa menjawab soalan juga
positif.
|
Tarikh
|
1
Oktober 2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tekat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
sejarah dan perkembangan seni tekat.
2.
Memahami
fungsi dan kegunaan seni tekat dalam adat dan istiadat Melayu.
3.
Mengkaji
jenis-jenis tekat dan perbezaannya.
4.
Mengkaji
motif seni tekat dan kaitannya dengan persekitaran.
5.
Meneliti
peralatan yang digunakan untuk membuat tekatan.
6.
Memahami
proses membuat dan menghasilkan tekatan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru memberi
penerangan pengenalan dan sejarah perkembangan kepada kraf tekat.
2. Guru
menyenaraikan dan mengkaji jenis tekat dan perbezaan setiap jenis tersebut.
3. Guru menyenaraikan
motif seni tekat dan kaitannya dengan persekitaran.
4. Guru
menerangkan dan menunjukkan peralatan yang digunakan untuk membuat tekat dalam
buku rujukan kepada pelajar.
5. Guru
menerangkan tentang proses menghasilkan tekat.
6. Sesi soal jawab
dengan pelajar.
7. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh tekat
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
2 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan ikan
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan ikan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
2 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Alat dan
permainan (Congkak)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran,pelajar dapat:
1. Mengetahui
permainan tradisional congkak dan ciri-ciri congkak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan pengenalan permainan tradisonal congkak.
2. Guru menyenaraikan ciri-ciri bahagian congkak.
3. Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4. Guru menyoal soalan kepada pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman
pelajar.
5. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan
lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
2 Oktober 2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 60% pelajar
dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 40% akan diberi latihan banyak supaya
mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa ke
semasa.
|
Tarikh
|
3 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Asas seni reka
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (Latihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 35%
pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 65 % akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
Tarikh
|
3 Oktober 2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 50%
pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 50% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
Tarikh
|
3 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Asas seni reka
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (Latihan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 65%
pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 35% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
Tarikh
|
4 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Aktiviti
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
4 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan burung.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan burung
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
5 Oktober
2012
|
Minggu
|
40
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 85%
pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 15% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
No comments:
Post a Comment