Rancangan Pelajaran Harian ~ 24–28 September 2012
Tarikh
|
24
September 2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Tokoh
Kraf Tanah Air
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Mengenali tokoh kraf dan menghargai sumbangan mereka dalam
pembangunan kraf.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan pengenalan kepada pelajar.
2.
Guru memberikan beberapa contoh tokoh seni kraf.
3.
Guru menerangkan latar belakang tokoh serta sumbangan yang
telah mereka sumbangkan.
4.
Guru memberi nota kepada pelajar.
5.
Sesi soal jawab dengan pelajar
6.
Guru membuat rumusan tentang p&p.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
dan kerajinan
|
Refleksi
|
P&p
tidak dapat di habiskan dan akan disambung pada hari esok. Pelajar memberi
respon yang baik semasa cikgu membuat penerangan.
|
Tarikh
|
24
September 2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Batik dan Ukiran Kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Mengetahui maksud kraf batik dan ukiran kayu.
2.
Mengetahui jenis-jenis batik dan ukiran kayu.
3.
Menyenaraikan teknik-teknik yang digunakan untuk menghasilkan
kraf batik dan ukiran kayu
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan tentang pengenalan kraf batik dan ukiran
kayu.
2.
Guru menerangkan tentang isi kandungan P&P.
3.
Guru memberi nota kepada pelajar.
4.
Sesi soal jawab dibuat bersama pelajar.
5.
Rumusan pembelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
dan Kerajinan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik
semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
25 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan objek atau hidupan
hidup.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
25 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Tokoh Kraf
Tanah Air
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Mengenali tokoh kraf dan menghargai sumbangan mereka dalam
pembangunan kraf.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan pengenalan kepada pelajar.
2.
Guru memberikan beberapa contoh tokoh seni kraf.
3.
Guru menerangkan latar belakang tokoh serta sumbangan yang
telah mereka sumbangkan.
4.
Guru memberi nota kepada pelajar.
5.
Sesi soal jawab dengan pelajar
6.
Guru membuat rumusan tentang p&p.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
dan kerajinan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan Pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Pelajar memberi
tumpuan yang baik semasa pembelajaran dilakukan.
|
Tarikh
|
25 September 2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori reka bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40 minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 75% pelajar
dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 25% akan diberi latihan banyak supaya
mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa ke
semasa.
|
Tarikh
|
26 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Peralatan
domestik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran,pelajar dapat:
1. Mengetahui
peralatan domestik dan bahan-bahan yang digunakan serta fungsinya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan pengenalan peralatan domestik.
2. Guru menyenaraikan contoh barangan domestik dan bahan yang digunakan
serta fungsinya
3. Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4. Guru menyoal soalan kepada pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman
pelajar.
5. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan
lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
26 September2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori reka bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 60%
pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 40% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
Tarikh
|
26 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Anyaman dan tenunan
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Mengetahui maksud kraf anyaman dan tenunan.
2.
Mengetahui jenis-jenis dan bahan serta peralatan anyaman dan
tenunan.
3.
Menyenaraikan teknik-teknik yang digunakan untuk menghasilkan
kraf anyaman dan tenunan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan tentang pengenalan kraf anyaman dan tenunan.
2.
Guru menerangkan tentang isi kandungan P&P.
3.
Guru memberi nota kepada pelajar.
4.
Sesi soal jawab dibuat bersama pelajar.
5.
Rumusan pembelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
dan Kerajinan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik
semasa guru mengajar.
|
Tarikh
|
27 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Risalah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui maksud risalah
2.
Mengetahui jenis-jenis risalah dan fungsinya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan tentang pengenalan risalah.
2.
Guru menerangkan tentang isi kandungan P&P.
3.
Guru memberi nota kepada pelajar.
4.
Sesi soal jawab dibuat bersama pelajar.
5.
Rumusan pembelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh risalah
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
dan kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa p&p dijalankan.pelajar
menunjukkan minat terhadap tajuk pembelajaran.
|
Tarikh
|
27 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan objek atau hidupan
hidup.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
28 September
2012
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori reka bentuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 30 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 40
minit.
2.
30 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan dan perbincang jawapan .
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 70%
pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan. 30% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
No comments:
Post a Comment