Tarikh
|
30 Julai 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Aliran Gerakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
Aliran Gerakan seni halus
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
Menyenaraikan aliran gerakan seni halus kepada pelajar.
2. Guru membuat
penerangan terhadap aliran gerakan seni halus kepada pelajar.
3. Guru memberi
nota kepada pelajar supaya pelajar dapat faham aliran-aliran gerakan dalam
seni halus.
4. Sesi soal
jawab dengan pelajar.
5. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa sesi soal
jawab. P&P akan disambung pada hari esok dalam tajuk yang sama.
|
Tarikh
|
30
Julai 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kaligrafi
jawi dan rumi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas seni reka dalam seni kaligrafi.
2.
Menghasilkan
kaligrafi yang baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh kaligrafi khat kepada pelajar.
2.
Guru
meminta pelajar untuk menyalin semula tulisan jawi dan rumi yang diberi
dengan gaya yang tersendiri.
3.
Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan kaligrafi.
4.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh kaligrafi
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
menyiapkan kerja amali kaligrafi dengan baik. 95% dapat menghantar dan 5%
lagi belum siap dan akan siap dirumah dan hantar pada hari esok. Secara
keseluruhan P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
31 Julai 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
30 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori Seni halus
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 20 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 25
minit.
2.
5 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
|
Tarikh
|
31 Julai 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Aliran Gerakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
Aliran Gerakan seni halus
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
Menyenaraikan aliran gerakan seni halus kepada pelajar.
2. Guru membuat
penerangan terhadap aliran gerakan seni halus kepada pelajar.
3. Guru memberi
nota kepada pelajar supaya pelajar dapat faham aliran-aliran gerakan dalam
seni halus.
4. Sesi soal
jawab dengan pelajar.
5. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa sesi soal
jawab.
|
Tarikh
|
31 Julai 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan lukisan katak dengan menampakkan jalinan pada
lukisan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lukisan katak yang menampakkan ton
serta jalinan.
2.
Pelajar menghasilkan karya dan guru membuat pemantauan dan
membimbing pelajar.
3.
Persembahan dan kritikan hasil karya murid.
4.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan katak.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan kesungguhan dan minat dalam aktiviti amali lukisan. Lukisan dapat
dihasilkan dengan baik.95% pelajar dapat menyiapkan karya. Namun 5% pelajar
lagi akan menyiapkan karya dan dihantar pada hari esok.
|
Tarikh
|
1 Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Artis dan
Tokoh
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengetahui
artis dan tokoh tanah air serta aliran yang mereka gunakan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menyenaraikan artis dan tokoh seni tanah air dan menerangkan aliran dan karya
yang telah mereka hasilkan.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar supaya pelajar.
3.
Sesi
soal jawab dengan pelajar.
4.
Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan. Pelajar juga
menulis nota dengan baik.Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
1 Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan origami
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan origami yang menarik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh origami kepada pelajar.
2.
Guru membuat demonstrasi menghasilkan origami burung
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan kuiz juga agak baik
kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 15 soalan.
|
Tarikh
|
1 Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
tipografi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran,pelajar dapat:
1. Mengaplikasikan
asas seni reka dalam karya.
2. Dapat menghasilkan
tipografi yang baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan contoh tipografi yang menggunakan teknik graf.
2. Pelajar dikehendaki menghasilkan nama sendiri pada petak graf
tersebut.
3. Guru memantau dan membimbing pelajar.
4. Guru membuat kritikan karya pelajar dan membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
Secara keseluruhan p&p berjalan dengan lancar.
Pelajar memberi respon yang baik semasa guru mengajar.70% dapat menyiapkan karya.
30% tidak dapat disiapkan kerana menerima laptop 1 Malaysia namun akan
dihantar pada hari esok.
|
Tarikh
|
2 Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Peralatan
|
Unit Pembelajaran
|
Senjata
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
fungsi keris serta jenis-jenisnya.
2.
Mengetahui
bahagian-bahagian keris
3.
Mengenali
fizikal senjata-senjata yang lain.
4.
Mengetahui cara-cara
penjagaan senjata.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru membuat
penerangan tentang keris dan senjata-senjata lain.
2. Guru memberi
nota kepada pelajar supaya lebih memahami tentang senjata.
3. Sesi soal
jawab dengan pelajar.
4. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
2 Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
30 minit
|
Bidang
|
Asas Senireka
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori asas senireka
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
3.
Guru memberi 20 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 25
minit.
4.
5 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. Keputusan
kuiz juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 10 soalan.
Latihan akan dibuat dari masa ke semasa.
|
Tarikh
|
3 Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan lukisan katak dengan menampakkan jalinan pada
lukisan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lukisan katak yang menampakkan ton
serta jalinan.
2.
Pelajar menghasilkan karya dan guru membuat pemantauan dan
membimbing pelajar.
3.
Persembahan dan kritikan hasil karya murid.
4.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan:
Contoh lukisan katak.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
Murid
menunjukkan kesungguhan dan minat dalam aktiviti amali lukisan. Lukisan dapat
dihasilkan dengan baik.90% pelajar dapat menyiapkan karya. Namun 10% pelajar
lagi akan menyiapkan karya dan dihantar minggu hadapan.
|
RPH Minggu 31-32 Cikgu lengkap, terkini dan menarik.Teruskan.
ReplyDelete