Rancangan Pelajaran Harian ~6 – 10 Ogos 2012
Tarikh
|
6 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Senjata
(melukis keris)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas seni reka dalam karya.
2.
Dapat
menghasilkan lukisan keris yang menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh gambar keris kepada pelajar.
2. Guru membuat
demonstrasi melukis keris.
3. Pelajar
menghasilkan lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh guru
4. Pelajar
membuat kekemasan terhadap karya
5. Guru Membuat kritikan
dan rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh gambar keris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa melakukan
aktiviti. Pelajar tidak dapat meyiapkan lukisan dan lukisan akan disambung
pada hari esok.
|
Tarikh
|
6
Ogos 2012
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengenali
reka bentuk industi dalam bentuk produk yang dihasilkan.
2.
Memahami
keputusan mereka bentuk berdasarkan keperluan, bentuk dan fungsi, penampilan
bahan serta struktur reka bentuk.
3.
Mengenalpasti
penggunaan dan keistimewaan reka bentuk industry.
4.
Mengetahui
proses reka bentuk berdasarkan urutan yang betul.
5.
Mempelajari
fungsi, penghasilan model dam prototaip.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh-contoh produk kepada pelajar dan pelajar diminta untuk
menyatakan produk-produk tersebut.
2.
Guru
menerangkan keputusan mereka bentuk berdasarkan keperluan, bentuk dan fungsi,
penampilan bahan serta struktur reka bentuk.
3.
Guru
menerangkan proses reka bentuk berdasarkan urutan yang betul.
4.
Guru
menyatakan serta menjelaskan fungsi dan penghasilan model dan prototaip.
5.
Guru
meminta sesorang pelajar membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Secara
keseluruhan, pelajar memberi respon yang baik semasa P&P. Pelajar
menunjukkan minat semasa guru membuat penerangan.
|
Tarikh
|
7 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
30 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan objek atau hidupan
hidup.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
7 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Senjata
(melukis keris)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas seni reka dalam karya.
2.
Dapat
menghasilkan lukisan keris yang menarik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Pelajar
menyambung menghasilkan lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh guru
2. Pelajar
membuat kekemasan terhadap karya
3. Guru Membuat kritikan
dan rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
Bahan
: contoh gambar keris
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa melakukan
aktiviti. Pelajar dapat menyiapkan karya dengan baik.
|
Tarikh
|
7 Ogos2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Asas Senireka
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori asas senireka
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 55
minit.
2.
5 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 70% pelajar
dapat menjawab lebih dari 20 soalan. 30% akan diberi latihan banyak supaya
mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa ke
semasa.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Perkembangan
Seni Visual di Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Kenderaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengetahui
fungsi kenderaan pada ketika dahulu.
2.
Mengetahui
struktur kereta lembu dan kenderaan darat yang lain.
3.
Mengetahui
fungsi pengangkutan air
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan kenderaan yang digunakan pada masa dahulu.
2.
Guru
memberi nota kepada pelajar.
3.
Sesi
soalan jawab dengan pelajar.
4.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan. Pelajar juga
menulis nota dengan baik.Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Asas Senireka
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori asas senireka
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 55
minit.
2.
5 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dan respon yang baik semasa aktiviti dijalankan. 60%
pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan. 40% akan diberi latihan banyak
supaya mereka dapat menjawab soalan dengan baik.Latihan akan dibuat dari masa
ke semasa.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
rekaan telefon bimbit model baru
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas seni reka dalam rekaan.
2.
Menghasilkan
rekaan telefon bimbit dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
Menunjukkan contoh rekaan telefon bimbit model baru kepada pelajar untuk
dijadikan sebagai rujukan.
2.
Guru
memantau kerja pelajar dan membimbing pelajar untuk menghasilkan rekaan
tersebut.
3.
Pelajar
membuat kekemasan.
4.
Guru
membuat kritikan dan rumusan kepada pembelajaran.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh Rekaan telefon bimbit.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
80% pelajar
menyiapkan kerja amali dan menghasilkan rekaan dengan baik.20% pelajar akan
menyiapkan karya dan hantar pada hari esok. Secara keseluruhan, P&P
berjalan dengan lancar.
|
Tarikh
|
9 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni bina
|
Unit Pembelajaran
|
Rumah
tradisional melayu,istana dan masjid.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui
fungsi rumah tradisional
2.
Mengetahui
jenis-jenis rumah tradisional
3.
Mengetahui
fungsi bahagian ruang rumah melayu.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru membuat
penerangan tentang seni bina rumah tradisional melayu.
2. Guru memberi
nota kepada pelajar supaya lebih memahami tentang rumah tradisional
3. Sesi soal
jawab dengan pelajar.
4. Membuat
rumusan tentang P&P
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa guru mengajar dan
memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.
|
Tarikh
|
9 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
30 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengaplikasikan asas seni reka dalam karya.
2.
Menghasilkan lukisan menggunakan pelbagai media
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan lukisan.
2.
Guru meminta pelajar menghasilkan lukisan objek atau hidupan
hidup.
3.
Pelajar membuat lukisan dan dipantau serta dibimbing oleh
guru.
4.
Pelajar membuat kekemasan.
5.
Guru membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh lukisan
Rujukan:
Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.pelajar tidak dapat menyiapkan
karya kerana kekangan masa. Pelajar disuruh untuk menyiapkan lukisan di rumah
dan dihantar esok.
|
Tarikh
|
10 Ogos 2012
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus
(Ujian Bulanan 2)
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan dan catan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat
menghasilkan lukisan yang baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Peperiksaaan kertas 2
|
Prosedur
|
1.
Guru mengedar kertas soalan
2.
Pelajar menghasilkan lukisan berdasarkan tajuk yang diberi
oleh guru.
|
Keperluan
|
Bahan:
kertas lukisan dan warna
|
Penerapan Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyiapkan lukisan dengan baik dan kemas.
|
No comments:
Post a Comment