Rancangan Pelajaran Harian ~18 – 22 Jun
2012
Tarikh
|
18
Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
kotak Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
kotak bungkus untuk produk tepung Kentucky.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
menghasilkan kotak pembungkusan
|
Prosedur
|
1.
Guru
Menunjukkan contoh kotak pembungkusan tepung kentucky kepada pelajar supaya pelajar mendapat idea untuk kerja
amali.
2.
Guru
membuka kotak tersebut untuk melihat lipatan kotak tersebut.
3.
Pelajar
dibimbing untuk mengira ukuran kotak.
4.
Guru
membimbing pelajar menghasilkan kotak pembungkusan
5.
Persembahan
karya lukisan
6.
Rumusan
pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: media bebas, kertas lukisan.
Bahan : Kotak Tepung Kentucky
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
bersungguh dalam membuat kerja amali. P&P akan bersambung pada hari Rabu
kerana pelajar tak dapat siapkan kerja amali.
|
Tarikh
|
19 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan produk reka corak pada kasut kanvas dari tiga sudut pandangan yang
berbeza dengan baik, kualiti dan realistik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka corak dan menerangkan konsep tiga sudut pandangan.
2.
Amali murid
menghasilkan kajian reka corak tiga sudut pandangan.
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh reka corak tiga sudut pandangan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa membuat kerja amali.kerja amali tidak
dapat disiapkan kerana masa terlalu singkat. Akan bersambung pada hari
khamis.
|
Tarikh
|
19 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya
2.
Menghasilkan
sebuah karya poster yang mempunyai mesej yang tersendiri
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kerja amali
menghasilkan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstarasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan poster dengan betul.
4.
Pelajar
dibimbing oleh guru semasa proses penghasilan poster.
5.
Persembahan
karya pelajar
6.
Guru
membuat rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh karya poster
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari Rabu.
Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
19 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan produk reka corak pada kasut kanvas dari tiga sudut pandangan yang
berbeza dengan baik, kualiti dan realistik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka corak dan menerangkan konsep tiga sudut pandangan.
2.
Amali murid menghasilkan
kajian reka corak tiga sudut pandangan.
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh reka corak tiga sudut pandangan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
Tarikh
|
20 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik mewarna dalam penghasilan poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarnakan poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh poster yang berwarna kepada pelajar untuk
mengetahui warna yang sesuai digunakan.
2.
Guru
membuat demonstrasi kepada pelajar.
3.
Pelajar
diberi peluang untuk melihat teknik – teknik mewarna poster dengan betul
4.
Pelajar
mewarna karya poster yang mereka telah hasilkan.
5.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mewarna poster.
6.
Guru
membimbing pelajar
7.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
8.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Bahan: Contoh karya poster Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Aktiviti membuat
poster tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari Khamis.
Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.
|
Tarikh
|
20 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan produk reka corak pada kasut kanvas dari tiga sudut pandangan yang
berbeza dengan baik, kualiti dan realistik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
6.
Guru menunjukkan
contoh reka corak dan menerangkan konsep tiga sudut pandangan.
7.
Amali murid
menghasilkan kajian reka corak tiga sudut pandangan.
8.
Guru memantau dan
membimbing.
9.
Persembahan karya
lukisan.
10.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh reka corak tiga sudut pandangan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
bersungguh-sungguh membuat kerja amali. Hasil persembahan pelajar juga baik.
|
Tarikh
|
20 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
kotak Pembungkusan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
kotak bungkus untuk produk tepung Kentucky.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
menghasilkan kotak pembungkusan
|
Prosedur
|
1.
Pelajar
menyambung projek amali untuk pembungkusan.
2.
Pelajar
dibimbing untuk menghasilkan reka letak ilustrasi dan maklumat penting dalam
pembungkusan.
3.
Guru
membimbing pelajar menghasilkan kotak pembungkusan
4.
Persembahan
karya lukisan
5.
Rumusan
pelajaran
|
Keperluan
|
Alat: media bebas, kertas lukisan.
Bahan : Kotak Tepung Kentucky
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
80% Pelajar dapat menyiapkan kerja amali
dengan baik dan kemas. Secara keseluruhan p&p berjalan dengan lancar
|
Tarikh
|
21 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
poster
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
Mengaplikasikan
teknik mewarna dalam penghasilan poster
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali
mewarnakan poster
|
Prosedur
|
1.
Pelajar
menyambung projek amali menghasilkan poster.
2.
Pelajar
mewarna karya poster yang mereka telah hasilkan.
3.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar mewarna poster.
4.
Guru
membantu pelajar menyiapkan poster.
5.
Kekemasan
dan Persembahan karya pelajar.
6.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel,media bebas, kertas lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
65% Pelajar
dapat menyiapkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan
karya juga sangan baik.
|
Tarikh
|
21 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K3
|
Masa
|
35 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan produk reka corak pada kasut kanvas dari tiga sudut pandangan yang
berbeza dengan baik, kualiti dan realistik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Pelajar menyambung
kerja amali reka corak.
2.
Amali pelajar
menghasilkan kajian reka corak tiga sudut pandangan.
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
membuat kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil kerja juga sangat baik.
|
Tarikh
|
22 Jun 2012
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
Simbol
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Mengaplikasikan
asas-asas seni dalam karya.
2.
Menghasilkan
sebuah simbol yang mereka tahu dan mempunyai mesej yang tersendiri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membuat kerja
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh simbol kepada pelajar.
2.
Guru
membuat demonstrasi menghasilkan simbol kepada pelajar.
3.
Pelajar
diminta untuk menghasilkan satu simbol dengan menggunakan warna yang betul
4.
Guru
memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan simbol.
5.
Guru
membuat rumusan dan kritikan terhadap karya pelajar.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, media kering, kertas lukisan
Bahan
: contoh logo
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
60% pelajar telah
menyiapkan kerja amali. Pelajar telah menghasilkan simbol dengan baik.
|
Tarikh
|
22 Jun 2012
|
Minggu
|
24
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Corak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan produk reka corak pada kasut kanvas dari tiga sudut pandangan yang
berbeza dengan baik, kualiti dan realistik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh reka corak dan menerangkan konsep tiga sudut pandangan.
2.
Amali murid
menghasilkan kajian reka corak tiga sudut pandangan.
3.
Guru memantau dan
membimbing.
4.
Persembahan karya
lukisan.
5.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:
Pensel, kertas lukisan
Bahan: Contoh reka corak tiga sudut pandangan. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menghasilkan kerja amali dengan bersungguh-sungguh. Hasil persembahan juga
baik.
|
No comments:
Post a Comment