Friday, 15 June 2012

RPH MINGGU KE -24



Rancangan Pelajaran Harian ~12 – 15 Jun 2012

Tarikh
12 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pemulihan Pendidikan Seni
Tingkatan
5K3
Masa
35 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan Seni Visual (KRSV).
Reka Corak – Kajian Warna Cadangan Reka Letak Corak.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan sekurang-kurangnya 4 kajian / gubahan warna bagi reka corak yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.

Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarna
Prosedur
1.     Guru memantau setakat mana kajian warna pelajar telah buat.
2.     Guru menyuruh pelajar untuk membuat sambungan kajian warna.
3.     Guru membimbing pelajar
4.     Persembahan karya lukisan
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna, kertas lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Aktiviti tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dalam perjumpaan rumah sukan. Aktiviti akan dibuat pada p&p pada hari khamis



Tarikh
12 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K10
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
Batik
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mengetahui apa yang dimaksudkan dengan batik.
2.     Mengetahui jenis – jenis batik
3.     Mengenali motif – motif seni batik
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran Teori Kraf Tradisional
Prosedur
1.     Guru menunjukan beberapa hasil kerja batik kepada pelajar.
2.     Guru menerangkan maksud seni batik dan tempat yang terkenal dengan kraf batik.
3.     Guru menyenaraikan dan menerangkan jenis-jenis batik.
4.     Guru membuat penerangan motif-motif batik yang dikaitkan dengan alam sekitar.
5.     Pelajar menyalin nota
6.     Guru membuat rumusan pembelajaran
Keperluan
Bahan: Contoh karya batik
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Aktiviti tidak dapat dihabiskan kerana 35 minit pertama, pelajar terlibat dengan perjumpaan sukan tahunan. P&P akan disambung pada hari Rabu.



Tarikh
12 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pemulihan Pendidikan Seni
Tingkatan
5K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan Seni Visual (KRSV).
Reka Corak – Kajian Warna Cadangan Reka Letak Corak.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan sekurang-kurangnya 4 kajian / gubahan warna bagi reka corak yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.

Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarna
Prosedur
1.     Guru memantau setakat mana kajian warna pelajar telah buat.
2.     Guru menyuruh pelajar untuk membuat sambungan kajian warna.
3.     Guru membimbing pelajar
4.     Persembahan karya lukisan
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna, kertas lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Pelajar menunjukan respon yang baik terhadap P&P dan hasil persembahan pelajar juga baik



Tarikh
13 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K10
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
Batik (Menghasilkan corak batik)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mengenali motif – motif seni batik
2.     Dapat Menghasilkan lakaran corak berdasarkan alam flora
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran Teori dan menghasilkan corak Kraf Tradisional batik
Prosedur
1.     Guru menunjukan beberapa hasil kerja batik kepada pelajar.
2.     Guru membuat penerangan motif-motif batik yang dikaitkan dengan alam sekitar.
3.     Pelajar menyalin nota
4.     Guru membuat demontrasi menghasilkan motif batik dan contoh corak yang boleh dihasilkan melalui motif tersebut.
5.     Guru menyuruh pelajar menghasilkan corak batik.
6.     Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
7.     Pelajar membuat kekemasan dan persembahan.
8.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Alat: kertas lukisan, media bebas.
Bahan : Contoh Karya batik
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Aktiviti tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari Khamis. Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.



Tarikh
13 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K7
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan Seni Visual (KRSV).
Reka Corak – Kajian Warna Cadangan Reka Letak Corak.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan sekurang-kurangnya 4 kajian / gubahan warna bagi reka corak yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.

Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarna
Prosedur
1.     Guru memantau setakat mana kajian warna pelajar telah buat.
2.     Guru menyuruh pelajar untuk membuat sambungan kajian warna.
3.     Guru membimbing pelajar
4.     Persembahan karya lukisan
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna, kertas lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Pelajar menunjukan respon yang baik terhadap P&P dan hasil persembahan pelajar juga baik



Tarikh
13 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pemulihan Pendidikan Seni
Tingkatan
4K6
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Pembungkusan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menyatakan perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan serta memberikan contoh dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh pembungkusan.
2.     Guru menerangkan perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan.
3.     Murid diminta untuk mencatat nota.
4.     Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.
Keperluan
Bahan: Contoh reka bentuk pembungkusan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
Murid menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar



Tarikh
14 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K10
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
Batik (Menghasilkan corak batik)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Dapat Menghasilkan corak berdasarkan alam flora.
2.     Dapat menghasilkan ton warna yang menarik pada karya.
Aktiviti Pembelajaran
Menghasilkan corak Kraf Tradisional batik
Prosedur
1.     Guru menunjukan beberapa hasil kerja batik kepada pelajar.
2.     Guru membuat demontrasi cara mewarna batik dengan ton warna yang betul
3.     Guru menyuruh pelajar menghasilkan corak batik dan mewarna dengan betul.
4.     Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.     Pelajar membuat kekemasan dan persembahan.
6.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Alat: kertas lukisan, media bebas.
Bahan : Contoh Karya batik
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Aktiviti tidak dapat diselesaikan dan aktiviti akan disambung pada hari Jumaat. Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan.



Tarikh
14 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K3
Masa
35 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan Seni Visual (KRSV).
Reka Corak – Kajian Warna Cadangan Reka Letak Corak.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Menghasilkan sekurang-kurangnya 4 kajian / gubahan warna bagi reka corak yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.

Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarna
Prosedur
1.     Guru memantau setakat mana kajian warna pelajar telah buat.
2.     Guru menyuruh pelajar untuk membuat sambungan kajian warna.
3.     Guru membimbing pelajar
4.     Persembahan karya lukisan
5.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna, kertas lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Pelajar menunjukan respon yang baik terhadap P&P dan hasil persembahan pelajar juga baik.



Tarikh
15 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
4K10
Masa
70 minit
Bidang
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
Batik (Menghasilkan corak batik)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Dapat menghasilkan ton warna yang menarik pada karya.
2.     Dapat menyiapkan hasil karya corak batik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran
Menghasilkan corak Kraf Tradisional batik
Prosedur
1.     Guru menyuruh pelajar sambung membuat karya batik dan siapkan karya tersebut.
2.     Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
3.     Pelajar membuat kekemasan dan persembahan.
4.     Guru membuat rumusan
Keperluan
Alat: kertas lukisan, media bebas.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Pelajar bersungguh-sungguh semasa aktiviti p&p dijalankan dan hasil karya pelajar juga baik.



Tarikh
15 Jun 2012
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K5
Masa
70 minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan Seni Visual (KRSV).
Reka Corak – Kajian Warna Cadangan Reka Letak Corak.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

2.     Menghasilkan sekurang-kurangnya 4 kajian / gubahan warna bagi reka corak yang dipilih dengan baik, menarik dan berkualiti.

Aktiviti Pembelajaran
Amali mewarna
Prosedur
6.     Guru memantau setakat mana kajian warna pelajar telah buat.
7.     Guru menyuruh pelajar untuk membuat sambungan kajian warna.
8.     Guru membimbing pelajar
9.     Persembahan karya lukisan
10.   Rumusan pelajaran
Keperluan
Alat: Pensel warna, kertas lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Pelajar menunjukan respon yang baik terhadap P&P dan hasil persembahan pelajar juga baik


No comments:

Post a Comment