Tuesday, 27 January 2015

RPH MINGGU KE-3



RPH Minggu 3
Rancangan Pelajaran Harian ~12 ~16 Januari 2015
Tarikh
12 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Sukatan Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula asas seni reka unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan asas seni reka unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsure seni garisan.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Menjalankan orentasi

Tarikh
12 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
 Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K8
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Sukatan Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula asas seni reka unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan asas seni reka unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsure seni garisan.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Menjalankan orentasi

Tarikh
13 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K7
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsur seni.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Buku nota, contoh format peperiksaan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
13 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K9
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsur seni.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Buku nota, contoh format peperiksaan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
13 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan seni visual
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Sukatan Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula asas seni reka unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan asas seni reka unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsure seni garisan.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Menjalankan orentasi

Tarikh
14 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K8
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Sukatan Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula asas seni reka unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan asas seni reka unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsure seni garisan.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Menjalankan orentasi

Tarikh
14 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K7
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran

Asas Seni Reka (Prinsip Rekaan)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengingati semula prinsip rekaan dan fungsinya dalam seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur

1.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan prinsip rekaan yang pernah dipelajari.
2.     Guru menerangkan sedikit tentang prinsip rekaan dan fungsinya dalam seni.
3.     Menguji pelajar untuk mengingati asas seni reka secara keseluruhan
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
15 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K8
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Sukatan Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula asas seni reka unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan asas seni reka unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsur seni garisan.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
P&P tidak dapat dijalankan kerana ada perhimpunan dan hanya bersuaikenal dengan pelajar

Tarikh
15 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni
Tingkatan
5K9
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran

Asas Seni Reka (Prinsip Rekaan)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengingati semula prinsip rekaan dan fungsinya dalam seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur

1.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan prinsip rekaan yang pernah dipelajari.
2.     Guru menerangkan sedikit tentang prinsip rekaan dan fungsinya dalam seni.
3.     Menguji pelajar untuk mengingati asas seni reka secara keseluruhan
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
16 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan seni visual
Tingkatan
4K5
Masa
70 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
Sukatan Pelajaran dan Format Peperiksaan
Asas Seni Reka (Unsur Seni)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui sukatan pelajaran dan format peperiksaan Pendidikan Seni Visual SPM dengan baik.
2.     Mengingati semula asas seni reka unsur seni.
Aktiviti Pembelajaran
Perbincangan
Prosedur
1.     Guru menerangkan sukatan dan format sebenar SPM Pendidikan Seni.
2.     Pelajar  diminta untuk menyenaraikan asas seni reka unsur seni yang pernah dipelajari.
3.     Guru menerangkan sedikit tentang unsure seni garisan.
4.     Rumusan pelajaran
Keperluan
Bahan: Sukatan Pelajaran, Buku nota
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai

Kerjasama

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
16 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K9
Masa
30 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mengetahui teknik lukisan.
2.     Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori.
Prosedur
1.     Guru menerangkan topik p&p.
2.     Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.     Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan

Tarikh
16 Januari 2015
Minggu
3
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
5K7
Masa
30 minit
Bidang
Seni Visual
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.     Mengetahui teknik lukisan.
2.     Mengetahui penggunaan pensel dalam menghasilkan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran
Pembelajaran teori.
Prosedur
1.     Guru menerangkan topik p&p.
2.     Bersoal jawab dengan pelajar tentang topik.
3.     Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.
4.     Guru membuat rumusan.
Keperluan
Bahan: Contoh lukisan yang menggunakan pensel
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai

Kebersihan dan kemasan.

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik dalam p&p dan menunjukkan minat semasa guru mengajar dan membuat penerangan


No comments:

Post a Comment