RPH Minggu 8
Rancangan Pelajaran Harian ~17 ~22 Februari 2014
Tarikh
|
17 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
Kerja kursus
Pendidikan Seni Visual SPM 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Memahami kehendak soalan kerja
kursus PSV SPM.
2.
Memilih soalan untuk projek kerja
kursus.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
Kerja Kursus PSV SPM 2014
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengedarkan soalan kerja kursus PSV SPM 2014 kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan arahan yang dikehendaki semasa membuat kerja kursus kepada
pelajar.
3.
Guru
memberi penerangan kepada semua tajuk kerja kursus supaya pelajar dapat
memberi gambaran terhadap kerja kursus.
4.
Pelajar
dikehendaki memilih salah satu soalan untuk projek kerja kursus nanti.
|
Keperluan
|
Bahan: Kerja Kursus Pelajar lepasan SPM 2013
Rujukan: Soalan Kerja Kursus PSV SPM 2014
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar mendapat
gambaran terhadap kerja kursus yang bakal mereka buat.pelajar dikehendaki
mencari koleksi gambar untuk dibuat pada minggu hadapan.
|
Tarikh
|
17 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan (cat
Minyak)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik yang digunakan
dalam catan cat minyak
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori media catan cat minyak
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan catan cat minyak kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang ciri-ciri teknik catan cat minyak.
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar
4.
Pelajar
menulis nota
5.
Membuat
rumusan topik.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan catan cat minyak
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
Tarikh
|
17 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4k9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan (cat
Minyak)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik yang digunakan
dalam catan cat minyak
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori media catan cat minyak
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan catan cat minyak kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang ciri-ciri teknik catan cat minyak.
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar
4.
Pelajar
menulis nota
5.
Membuat
rumusan topik.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan catan cat minyak
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
Tarikh
|
18 Februari 2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
Kerja kursus
Pendidikan Seni Visual SPM 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Memahami kehendak soalan kerja
kursus PSV SPM.
2.
Memilih soalan untuk projek kerja
kursus.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
Kerja Kursus PSV SPM 2014
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengedarkan soalan kerja kursus PSV SPM 2014 kepada pelajar.
2.
Guru
menerangkan arahan yang dikehendaki semasa membuat kerja kursus kepada
pelajar.
3.
Guru
memberi penerangan kepada semua tajuk kerja kursus supaya pelajar dapat
memberi gambaran terhadap kerja kursus.
4.
Pelajar
dikehendaki memilih salah satu soalan untuk projek kerja kursus nanti.
|
Keperluan
|
Bahan: Kerja Kursus Pelajar lepasan SPM 2013
Rujukan: Soalan Kerja Kursus PSV SPM 2014
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik. Pelajar mendapat
gambaran terhadap kerja kursus yang bakal mereka buat.pelajar dikehendaki
mencari koleksi gambar untuk dibuat pada minggu hadapan.
|
Tarikh
|
18 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan (cat
Air)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik yang digunakan
dalam catan cat air
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori media catan cat air
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan catan cat air kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang ciri-ciri teknik catan cat air.
3.
Bersoal
jawab dengan pelajar
4.
Pelajar
menulis nota
5.
Membuat
rumusan topik.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan catan cat air
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan minat
terhadap p&p.
|
Tarikh
|
19 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan (proses
menghasilkan catan cat air)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui proses menghasilkan
catan cat air.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori
proses menghasilkan catan cat air
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan proses menghasilkan catan cat air kepada pelajar.
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar dan memberi latihan kepada pelajar.
3.
Pelajar
menulis nota dan membuat latihan keseluruhan tajuk catan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan catan cat air
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
kerjasama
|
Refleksi
|
P&p tidak dapat dilaksanakan kerana
proses pendaftaran SPM 2014. Topik akan diajar pada hari esok.
|
Tarikh
|
19 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
KRSV
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menyediakan fortfolio untuk kajian
reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Persediaan Kerja kursus KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh kerja kursus pelajar tahun lepas kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang kekemasan semasa membuat kajian.
3.
Guru
mengedarkan maklumat pelajar untuk diletakkan pada setiap muka surat kajian.
4.
Pelajar
menampal maklumat tersebut seperti yang diarahkan.
5.
Membuat
kekemasan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh kerja kursus pelajar tahun
lepas.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalan dengan lancar. Masih ada pelajar
yang tidak membawa folio mereka. Pelajar tersebut dikehendaki membuat tugasan
dirumah.
|
Tarikh
|
19 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
KRSV
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menyediakan fortfolio untuk kajian
reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Persediaan Kerja kursus KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh kerja kursus pelajar tahun lepas kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang kekemasan semasa membuat kajian.
3.
Guru
mengedarkan maklumat pelajar untuk diletakkan pada setiap muka surat kajian.
4.
Pelajar
menampal maklumat tersebut seperti yang diarahkan.
5.
Membuat
kekemasan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh kerja kursus pelajar tahun
lepas.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&p tidak dapat dilaksanakan kerana proses
pendaftaran SPM 2014. Topik akan diajar pada hari esok.
|
Tarikh
|
20 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
KRSV
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menyediakan fortfolio untuk kajian
reka bentuk.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Persediaan Kerja kursus KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh kerja kursus pelajar tahun lepas kepada pelajar
2.
Guru
membuat penerangan tentang kekemasan semasa membuat kajian.
3.
Guru
mengedarkan maklumat pelajar untuk diletakkan pada setiap muka surat kajian.
4.
Pelajar
menampal maklumat tersebut seperti yang diarahkan.
5.
Membuat
kekemasan.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh kerja kursus pelajar tahun
lepas.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p. ada beberapa pelajar yang tidak membawa folio dan
diarahkan untuk membuat tugasan dirumah.
|
Tarikh
|
20 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan (proses
menghasilkan catan cat minyak)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui proses menghasilkan
catan cat minyak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori
proses menghasilkan catan cat minyak
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan proses menghasilkan catan cat minyak kepada pelajar.
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar dan memberi latihan kepada pelajar.
3.
Pelajar
menulis nota dan membuat latihan keseluruhan tajuk catan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan catan cat minyak
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
Tarikh
|
20 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan (proses
menghasilkan catan cat minyak)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui proses menghasilkan
catan cat minyak.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Teori
proses menghasilkan catan cat minyak
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan proses menghasilkan catan cat minyak kepada pelajar.
2.
Bersoal
jawab dengan pelajar dan memberi latihan kepada pelajar.
3.
Pelajar
menulis nota dan membuat latihan keseluruhan tajuk catan
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh lukisan catan cat minyak
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
Tarikh
|
21 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kertas 3
|
Unit Pembelajaran
|
KRSV
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menentukan satu soalan kajian
rekaan yang akan dihasilkan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Perbincangan
pemilihan tajuk kerja kursus.
|
Prosedur
|
1.
Pelajar
diminta untuk merujuk semula soalan kerja kursus yang telah guru beri pada
kelas sebelumnya.
2.
Guru
berbincang bersama pelajar untuk menentukan tajuk kajian yang mereka buat.
3.
Berbincang
tentang kehendak soalan tajuk yang dipilih oleh pelajar.
4.
Membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan: kertas soalan KRSV 2014
|
Penerapan Nilai
|
kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p. pelajar telah memilih soalan 4 iaitu arca binaan.
|
Tarikh
|
22 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Seni halus.
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
realistik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
lukisan realistik bermotifkan hidupan marin dengan mengutamakan unsur bentuk,
warna dan jalinan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan
contoh lukisan realistik.
2.
Guru mengedarkan
beberapa keping gambar hidupan marin kepada pelajar untuk ditiru.
3.
Amali murid
menghasilkan lukisan.
4.
Guru memantau dan
membimbing.
5.
Persembahan karya
lukisan.
6.
Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lukisan realistik dari kerja kursus tahun lepas. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p. pelajar telah memilih motif yang mudah untuk mereka
hasilkan arca. Lukisan akan di sambung pada P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
22 Februari
2014
|
Minggu
|
8
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui lebih mendalam teknik dan
proses penghasilan arca.
2.
Pelajar dapat mengetahui teknik dan
bentuk arca.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh arca kepada pelajar.
2.
Membuat
penerangan tentang tajuk.
3.
Pelajar
disoal jawab untuk menguji pemahaman pelajar terhadap tajuk.
4.
Guru
membuat nota dan pelajar dikehendaki salin.
5.
Membuat
rumusan terhadap tajuk P & P.
|
Keperluan
|
Bahan: Contoh reka bentuk arca
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi. |
Penerapan Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P dapat dijalankan dengan baik.pelajar menunjukkan
minat terhadap p&p.
|
No comments:
Post a Comment