RPH Minggu 39
Rancangan Pelajaran Harian 23
September~27 September 2013
Tarikh
|
23 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional batik
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori Kraf tradisional batik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
23 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
50 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar bunga raya.
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.
Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar bunga raya.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada
P&P seterusnya.
|
Tarikh
|
24 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional ukiran kayu
|
Unit
Pemlajaran
|
Soalan Teori Kraf tradisional ukiran kayu
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
24 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam
benda)
·
Meniru
gambar bunga raya.
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyambung mewarna lukisan bunga raya.
2.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
3.
Pelajar
mewarna lukisan bunga raya mengikut warna yang ada pada gambar tersebut. Guru
membuat pemantauan dan bimbingan.
4.
Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar bunga raya.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti
amali ini dan aktif bertanya dan meminta bimbingan guru.
|
Tarikh
|
24 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional ukiran kayu
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori Kraf tradisional ukiran kayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan seperti yang dirancang. Pelajar menunjukkan minat terhadap aktiviti
yang dibuat dan didapati ramai yang mendapat lebih 20 soalan betul.
|
Tarikh
|
25 september
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
(tenunan)
|
Unit
Pemlajaran
|
Soalan Teori Kraf Tradisional tenunan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan
Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
25 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni dan Pemulihan Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pemlajaran
|
Lukisan (buah
epal)
·
Melakar
dan meniru semula gambar buah epal
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk dijadikan
sebagai contoh.
2.
Guru
memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan lakaran buah epal
3.
Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4.
Guru
membuat pemantauan dan bimbingan.
5.
Rumusan
aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan buah epal.
|
Penerapan
Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Proses menghasilkan tidak
dapat disiapkan dan akan disambung pada P & P hari berikutnya.
|
Tarikh
|
25 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional (tekat)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional tekat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
26 September2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional (tenunan)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional tenunan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
Tarikh
|
26 September 2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan
(buah-buahan)
·
Menghasilkan
warna pada lukisan
·
Membuat
kekemasan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembelajaran
amali
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyiapkan proses mewarna lukisan dengan memasukkan
ton pada objek untuk menunjukkan 3 dimensi.
2.
Guru
membuat pemantauan dan memberi bimbingan
3.
Guru
mengkritik karya pelajar supaya dapat menjadi panduan pada masa akan datang.
4.
Guru
membuat rumusan aktiviti yang telah dibuat.
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan buah epal.
|
Penerapan Nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar
menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan
contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan.
Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan
tugasan seperti yang dirancang.
|
Tarikh
|
27 September
2013
|
Minggu
|
39
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
seni visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional (tekat)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional tekat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Kuiz
teori.
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60
minit.
2.
10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana
semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
No comments:
Post a Comment