RPH Minggu 18
Rancangan Pelajaran Harian 29 April~3 Mei 2013
Tarikh
|
29 April 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Arca Mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
sebuah lukisan tiga dimensi yang menunjukkan tiga sudut pandangan arca mobail
yang menarik dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan tiga dimensi.
2.
Guru
menerangkan teknik menghasilkan lukisan.
3.
Murid
diminta untuk menghasilkan lukisan.
4.
Guru
memantau dan membimbing.
5.
Rumusan
pelajaran dengan persembahan karya lakaran murid.
|
Keperluan
|
Alat: Pensil warna,
kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan 3 dimensi. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan dan
kebersihan.
|
Refleksi
|
P &
P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan
dan akan disambung pada hari esok.
|
Tarikh
|
30 April 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Arca Mobail
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1.
Menghasilkan
sebuah lukisan tiga dimensi yang menunjukkan tiga sudut pandangan arca mobail
yang menarik dengan baik.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali melukis.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan tiga dimensi.
2.
Guru
menerangkan teknik menghasilkan lukisan.
3.
Murid
diminta untuk menghasilkan lukisan.
4.
Guru
memantau dan membimbing.
5.
Rumusan
pelajaran dengan persembahan karya lakaran murid.
|
Keperluan
|
Alat: Pensil warna,
kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan 3 dimensi. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan dan
kebersihan.
|
Refleksi
|
P &
P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menghasilkan sudut
pandangan yang menarik dan mereka boleh baiki semula apabila produk siap
dihasilkan.
|
Tarikh
|
30 April 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan
tulisan blok
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Menghasilkan
tulisan blok yang betul dan kemas.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali melukis
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh tulisan blok kepada pelajar.
2.
Guru
menunjukkan cara menghasilkan tulisan blok.
3.
Pelajar
diminta untuk membuat amali
4.
Guru
memantau dan membimbing pelajar.
5.
Pelajar
membuat kekemasan.
6.
Guru
membuat kritikan dan rumusan
|
Keperluan
|
Bahan: contoh
tulisan blok
Rujukan: Teori PSV
SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kerjasama dan
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi
respon yang baik semasa proses P&P dijalankan. Pelajar bersemangat dan
memahami teknik menghasilkan tulisan blok.
|
Tarikh
|
30 April 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi papan peraga yang dipilih
dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna reka corak.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P &
P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan
mewarna dan akan disambung pada hari Khamis.
|
Tarikh
|
1 Mei 2013
|
Minggu
|
18
|
CUTI UMUM HARI PEKERJA
|
Tarikh
|
2 Mei 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi papan peraga yang dipilih
dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna reka corak.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P &
P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan
mewarna dan akan disambung pada hari esok.
|
Tarikh
|
2 Mei 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Seni
|
Tingkatan
|
5K6
|
Masa
|
70 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
·
Ilustrasi persembahan
dalam situasi sebenar.
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
ilustrasi persembahan papan peraga dalam situasi sebenar dengan baik, menarik
dan berkualiti.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kerja
Amali.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh ilustrasi papan peraga dalam situasi di dalam sebuah kedai
runcit.
2. Guru
membuat demonstrasi menghasilkan ilustrasi tersebut.
3. Amali
murid menghasilkan ilustrasi
4. Guru
memantau dan membimbing.
5. Persembahan
hasil karya lukisan.
6. Sesi
memberi komen.
7. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh ilustrasi papan pergaga di kedai runcit. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Komunikasi
visual
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan tugasan dengan baik dan
kemas.
|
Tarikh
|
2 Mei 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pemulihan Pendidikan
Seni
|
Tingkatan
|
4K5
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Kaligrafi rumi
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui maksud kaligrafi .
2.
Mengetahui jenis-jenis kaligrafi rumi.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh kaligrafi yang ada dalam buku rujukan.
2.
Guru menerangkan isi kandungan topik.
3.
Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap
pemahaman pelajar terhadap topik yang dipelajari.
4.
Guru memberi nota ringkas kepada pelajar.
5.
Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan:
Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
Nilai
|
Kebersihan
dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.
Minggu hadapan pelajar akan mempelajari tulisan khatl.
|
Tarikh
|
3 Mei 2013
|
Minggu
|
18
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan seni
visual
|
Tingkatan
|
5K10
|
Masa
|
60 minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Kajian
Rekaan seni Visual (KRSV)
Reka
Corak
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
sekurang-kurangnya empat kajian/gubahan warna bagi papan peraga yang dipilih
dengan baik, menarik dan berkualiti.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Amali
mewarna.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh karya kajian warna dan menerangkan konsep gubahan warna.
2. Amali
murid menghasilkan kajian warna reka corak.
3. Guru
memantau dan membimbing.
4. Persembahan
hasil karya lukisan.
5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan
pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel
warna
Bahan: Contoh gubahan warna Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
Nilai
|
Kemasan
dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan
lancar. Pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik dan
kemas.
|
No comments:
Post a Comment